Stoppen met school, wanneer kan het en waar rekening mee houden?

Ik ben 18 jaar, mijn opleiding ga ik waarschijnlijk niet veel aan hebben en ben het studeren echt zat...

Ik wil graag stoppen met school en aan het werk.
Nu ben ik benieuwd, kan je per direct stoppen of moet je eerst je jaar afmaken?

Natuurlijk weet ik dat als ik nu stop met school dat ik op de arbeidsmarkt waarschijnlijk geen hele grote banen krijg, maar ik wil aan het werk.

Waar moet ik nog meer rekening mee houden als ik van school af ga?
De opleiding die ik eigenlijk in de toekomst nog wil gaan volgen is lastig op te komen, maar die wil ik nog wel gaan doen, dus het is niet zo dat ik nooit meer terug wil keren naar school.

Maar voor nu wil ik stoppen en voorlopig eerst aan het werk.

Dus, kort samengevat: waar moet ik rekening mee houden/aan denken? als ik nu van school ga, en kan ik per direct van school of moet ik eerst mijn huidige jaar afmaken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.6K

Antwoorden (6)

Je kunt ten alle tijden per direct met je opleiding stoppen als je niet meer leerplichtig bent.
11 jaar geleden
Als je 18 jaar wordt val je niet meer onder de leerplicht. Als je geen startkwalificatie hebt (minimaal havo of MBO niveau 2) wordt je tot je 23e wel gestimuleerd deze te halen. Je krijgt dus niet makkelijk een uitkering, als je geen werk zou kunnen vinden, wat in deze tijd toch al niet gemakkelijk is. Daarbij wil je nog een opleiding gaan volgen waar je niet makkelijk op komt, denk je dat het in je voordeel zal werken, als je een eerdere opleiding vroegtijdig hebt afgebroken, ik denk het niet.
Denk dus nog eens goed na, of je niet beter toch nog even door kunt zetten en je diploma kunt gaan halen, waar je wellicht in de toekomst iets mee kunt, op het gebied van doorleren.

Toegevoegd na 9 minuten:
Je kunt dus wel direct stoppen, maar verstandig is dat niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zegt niet welke opleiding je al hebt maar als je nu geen havo, vwo op mbodiploma hebt geldt het volgende:

"Leerwerkplicht
Een kind dat 18 jaar oud is en nog geen startkwalificatie heeft, kan een leerwerkplicht tot 23 jaar door de gemeente opgelegd worden, om in aanmerking te komen voor bijstand. Dit betekent dat je de gemeente moet melden wat gedaan wordt om weer te leren en/of te werken"

Kun je geen MBO4 opleiding gaan doen waarbij je 1 dag naar school gaat en 4 dagen werkt? Dus een BBL opleiding?

Maar je kunt per direct stoppen, dat is wel zeker.

Toegevoegd na 1 minuut:
Verder liggen op dit moment nou niet direct de banen voor het opscheppen. Van de week sprak ik weer een meisje van 21 zonder diploma die 9 maanden gezocht heeft naar werk en je krijgt dan geen uitkering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, dan heb je dus geen startkwalificatie en val je onder die leerwerkplicht. Welke opleiding doe je nu en wat zou je willen doen? Waarom is het moeilijk om op die opleiding te komen? Kun je wel in die richting werk zoeken?
Waar je rekening mee moet houden is dat je moet eten en wonen.

En met jouw willen miljoenen anderen aan het werk en er zijn nog altijd meer mensen die willen werken dan vacatures.........

Als jouw ouders voor jou zorgen, ook al doe je niks, dan is er niets aan de hand.
Maar als je geen baan vindt waar je van kan leven, hoe denk je dat dan
op te lossen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je stopt met school en je ontvangt studiefinanciering, zet dat ook onmiddelijk stop. Anders kan je hoog bedrag opbouwen wat je terug moet betalen + een boete
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
België: (maar ook wel een universele raad voor iedere jongere die wel eens schoolmoe wordt)

Je bent leerplichtig (niet schoolplichtig, want je mag je diploma ook behalen via de examencommissie) tot het einde van het schooljaar waarin je 18 bent geworden. Je moet dus nog even op je tanden bijten en het einde van het schooljaar halen. Ondertussen kan je een gesprek aanvragen met de mensen van het CLB, je klastitularis, andere leerkrachten of schoolmedewerkers om te praten over jouw moeheid om naar school te gaan. Ook moet je rekening houden met het feit dat je ouders de kinderbijslag voor jou zouden kunnen verliezen als je niet meer naar school komt.

Op het einde van dit schooljaar kan je dan opnieuw evalueren wat je wilt of niet wilt. Ga met zoveel mogelijk mensen spreken over jouw toekomst (vrienden, familie, hulpverleners, je buren, leerkrachten, stagebegeleiders... ), want stoppen voor de meet kan ingrijpend zijn.

Wat zou jij vanaf juli doen als je stopt met school? Gaan werken? Wil je wel al werken? Uiteraard kan je daarna je diploma alsnog halen via de examencommissie, maar zal je daar dan wel nog zin in hebben? Kan jij studeren uit boeken als niemand je dit ooit heeft toegelicht? Hoe lang wil jij erover doen om je diploma te behalen? Kan je studeren en werken combineren? Zijn er opleidingen die je kan volgen om alsnog - zonder diploma secundair onderwijs - je droomjob te kunnen uitoefenen? Heb je dan jobzekerheid? Is dit echt iets voor jou?

Er zijn zoveel vragen die je je hierbij kan stellen. Uiteraard kan je alles uitstellen, maar er zijn veel jongeren die later de energie niet meer vinden om toch hun diploma te halen.

Oh ja, dit nog: iedere opleiding (middelbaar onderwijs, bachelor, master...) geven je de indruk dat je hier later niets mee zal kunnen doen. Dat het nutteloos is. Maar bedenk ook dat het je karakter vormt en jou doet onderscheiden van andere sollicitanten of collega's. Het karakter om toch door te zetten, ook al wil je niet meer of kan je niet meer, het is iets dat je altijd nodig hebt.