Ik wil naar het MBO NIV 4 / HBO, maar hoe!?

Hallo,

Ik ben net 17 geworden en zit nu op een mbo niveau 2 opleiding, maar ik word doodongelukkig op deze opleiding. Ik heb het idee dat ik niet tussen deze personen hoor en dat ik véél meer in me mars heb.
Ik wil heel graag naar het HBO, en ik heb echt een drill om ervoor te gaan, ook al duurt het een hele tijd.

Mijn vraag is daarom; Is het uberhäupt mogelijk dat ik ooit op de HBO kan komen? En zo ja, op welke route? Hoeveel jaar gaat het dan duren? Etc

Ik zou ontzettend graag antwoord willen op deze vragen, want ik wordt gek!!!!

Daniel

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb hetzelfde ben net 18 geworden en ga nu mbo niveau 2 doen terwijl ik voor wat ik echt wil niveau 3 of 4 nodig heb. ik ga nu een kleine opleiding doen om zo snel mogelijk proberen op te stromen qua niveau
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer dat je niet hebt neergezet welke vmbo opleiding je hebt gedaan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh sorry! Ik heb een vmbo basisberoepsgerichte leerweg gedaan. (vmbo-b) = bij een vervolgopleiding MBO niveau 2
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vreemd dat je je niet uit die basis omhoog hebt kunnen werken en vreemd dat je toen blijkbaar wel tussen die personen hoorde? Serieus: je had in die 4 jaar harder moeten werken om naar kader en misschien nog wel hoger te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel een wat ongenuanceerde reactie hoor Pelle. Iemand kan soms een lager niveau doen dan hij zóu kunnen, omdat hij eerder verkeerd is ingeschat, omdat hij ziek is geweest, omdat hij vier jaar geleden nog helemaal niets gaf om school en nu volwassener is en daar wél om geeft, of omdat hij gewoon een laatbloeier is. Er zijn echt wel meer mensen die terecht komen op een lager niveau en daarna steeds hoger opkomen. Dat kan allerlei oorzaken hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zet je dat er toch bij? Het kan niet zo zijn dat je je vier jaar lang nergens aan geërgerd hebt, de kans is groter dat iemand te lui was en teveel genoten heeft van andere dingen ipv zich even op te werken naar een nivotje hoger. Als vraagsteller ziek was geweest was daar ook wel een mouw aan te passen, iemand op het vwo die ziek is geweest zakt ook niet zomaar een paar nivo's naar beneden. De basisschool heeft toch 5 jaar geleden het advies gegeven om basis te gaan doen en dat moet ergens vandaan zijn gekomen. Als ze hoger had gekund had ze vier jaar de tijd gehad om dat waar te maken maar nu na 4/5 jaar opeens wakker worden dat dit nivo wel heel laag is is gewoon een beetje laat. Niet te laat maar dan moet je dus nu maar eens laten zien wat je kunt. Als je dat twee jaar eerder had gedaan was ze nu al 1 of 2 nivo's hoger geweest.

Antwoorden (3)

Met een afgerond mbo 4 diploma kan je vrijwel doorstromen in elke HBO-opleiding. Afhankelijk of je in dezlefde richting doorgaat (dan kan je versneld het HBO doen) duurt het nog eens 4 jaar:

http://www.leerverder.nl/studiekeuze_mbo_hbo.php
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is je vooropleiding? Dus welk middelbare school diploma heb je? Daar hangt het ook vanaf.

Maar om je vraag te beantwoorden: als jij meer in je mars hebt en qua intelligentie het HBO aankunt, dan kun je daar zéker komen. Het duurt wat langer, maar je zegt zelf al bereid te zijn om er langer over te doen.

Globaal zijn er twee routes: op het MBO steeds een niveau hoger, dus MBO2, dan 3, dan 4, en dan naar het HBO. Als je steeds een beetje in dezelfde richting blijft van opleidingen, kun je hier en daar wat vrijstellingen krijgen en sneller doorstromen.

De andere optie: terug naar de middelbare school. Dat klinkt misschien niet aantrekkelijk, maar wellicht dat jij op de HAVO wel veel gelukkiger bent dan op MBO2, omdat je daar beter in de groep past. Zodra je 18 bent zou je eventueel ook kunnen kiezen voor volwassenenonderwijs, dan hoeft het leeftijdsverschil niet zo'n punt te zijn. Ik kan me tenminste voorstellen dat je weinig trek hebt om straks in te stromen in bijvoorbeeld een HAVO-2 of -3 klas bij 13/14-jarigen. Je kunt ook via bijvoorbeeld het LOI of NTI thuis vakken proberen te volgen op HAVO-niveau, en dan staatsexamens doen. Staatsexamen kun je doen per vak, en daarvoor kun je zelf inschrijven zonder dat je op een middelbare school ingeschreven moet staan. Als je genoeg deelcertificaten hebt van vakken, kun je die uiteindelijk inruilen voor een diploma of een gelijkwaardig getuigschrift.

Die routes afsnijden kan ook, maar dat kost óók tijd: zodra je 21 bent, kun je bij een heel aantal HBO-opleidingen via een toelatingsexamen toegelaten worden, ook als je niet de juiste vooropleiding hebt. Dan zit je alleen wél met het probleem dat je zelfstandig het niveau moet bereiken dat je nodig hebt voor het HBO, en dat is misschien wat veelgevraagd zonder voldoende vooropleiding. Maar onmogelijk is het ook niet.

Ga eens praten met je decaan op school, die kan je verder adviseren en ook helpen om de juiste opleiding voor jou uit te zoeken. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel goed dat je van plan bent uiteindelijk HBO te doen. Maar je zit nu op MBO 2 omdat je VMBO Basis hebt gedaan. Als je zoveel ambitie hebt had je misschien moeten proberen al eerder een stap omhoog te doen ;-) Maar goed, je zit nu op MBO 2. Bij de meeste MBO 2-opleidingen is het mogelijk je eigen tempo te bepalen. Vraag ernaar bij de SLBer (of coach, hoe het maar genoemd wordt op je ROC) Zorg dus dat je zo snel mogelijk je diploma haalt. Daarna kun je verder op niveau 3. Omdat je al onderdelen afgerond hebt dan, op niv. 2, zijn er vrijstellingen mogelijk en kan die niv.3 opleiding dus in kortere tijd afronden. Daarna -op diezelfde manier- niveau 4. En dan is HBO in beeld.
Ik raad je wel aan om goed na te denken over de uiteindelijke studie die je wilt doen. Als je namelijk in diezelfde richting doorleert heb je steeds voordeel van eerder geleerde theorie en praktijk. Bijv. MBO zorg & welzijn niv.2 ----- verzorging niv. 3 ----- verpleging niv. 4 ---- HBO verpleegkunde
En dan nog dit: het is echt geen schande om het HBO niet te halen. Met MBO4 kun je prima aan het werk.
Succes!