Hoeveel salaris ga ik achteruit als ik van 45 uur naar 30 uur in de week ga?

Mijn baas gaat een heel gebied afstoten waardoor mijn collega en ik nu parttime aan de slag kunnen (of een van ons vliegt eruit). Nu maak ik gemiddeld 45 uur in de week. Dan wordt het 30 uur. hoe is dit belastingtechnisch anders en ga ik heel veel achteruit qua salaris?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag onbeantwoordbaar als je geen salaris opgeeft. Als je 0 euro per uur verdient ga je niks achteruit.

Antwoorden (4)

Je neemt je brutosalaris deelt dat door 45 en vermenigvuldigd dat met 30. Het oude salaris min dat wat je net hebt uitgewerkt is het verlies aan bruto inkomen. Ik weet niet wat je nu verdient maar in de onderstaande link kun je zien in welke schijven je valt en of dat dan ook iets voordeliger gaat uitvallen.
11 jaar geleden
wat je doet is na gaan wat je uurloon is en dat x je uren. Op internet is er een rekenhulp te vinden die dat bruto loon omzet in netto. En anders je uren gedeeld door 45 uur x 30 uur.
Belasting technisch is er geen verschil met het aantal uren. Je overwerk uren zullen echter wel anders belast worden en uiteindelijk minder opbrengen ivm je normale uren

Toegevoegd na 1 uur:
http://www.loonwijzer.nl/home/salaris/brutonetto
11 jaar geleden
Dat je minder gaat verdienen is zeker. Hoeveel minder hangt af van wat de 'normale' werktijd is. Ik vermoed dat in die 45 uur overuren zitten, deze kunnen in tijd of in geld vergoed worden. Als ze in geld vergoed worden, kan het zijn (als je flink verdient) dat een deel van de uren nu in een andere belastinggroep terecht komen. Als dat zo is, dan val je in netto salaris minder hard terug dan je op basis van het aantal uren vermindering zou verwachten.

Je zou in ieder geval moeten weten:
- wat is de standaardtijd die je werkt (je verdient bedrag X voor X uur, zie je arbeidsovereenkomst.) Stel dat dit 40 uur is
- je gaat nu 30 uur werken. Dan wordt het nieuwe brutosalaris 30/40 * bedrag X.

Wat dit netto betekent, kun je elders op internet uitrekenen, bijv. op http://www.loonwijzer.nl/home/salaris/brutonetto.

Verder zou je nog een ww uitkering kunnen aanvragen. Je hebt namelijk een arbeidsverlies van minimaal 5 uren. Uiteraard gelden daar ook regels en voorwaarden voor.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat van die uitkering aanvragen kan wel, maar moet je dan niet ook solliciteren voor die uren?
Computoon
11 jaar geleden
Uiteraard, dat hoort bij de voorwaarden voor WW. Je moet 'beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt'.
Ik verdien ongeveer modaal en ben een tijdje geleden 78% gaan werken. Mijn nieuwe bruto salaris is dus 78% van het oude. Door het progressieve belastingstelsel vielen de zwaarst belaste euro's weg. Mijn nieuwe netto salaris is ongeveer 85% van het oude. Een dergelijke schatting kunt u ook maken van het uwe.