Mag mijn werkgever verlofdagen afschrijven omdat ik verplicht in thuisquarantaine moet?

Mijn vader is positief met de COVID virus en moet vanwege contact verplicht in thuisquarantaine. Tot de uitslag bekend is mag ik niet gaan werken. Mijn baas wilt de dagen wat ik niet heb kunnen werken aftrekken van mijn vakantiedagen. Mag dit zomaar? Hij geeft aan dat 'cruciale beroepen' kunnen werken als ze geen gezondheidsklachten hebben zoals koorts etc.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K
crispy
3 jaar geleden
Kan je niet van huis uit werken?
Anders zou je kunnen voorstellen dat je bij hem in de kamer komt zitten om daar je werk te doen... kijken of hij het dan nog steeds niet nodig vindt om je in quarantaine te zetten.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hi Crispy, thuiswerken kan helaas niet en voor mijn werk moet ik veel achter de balie staan en mensen helpen.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Heb je een cruciaal beroep? In de gezondheidszorg moesten mensen bijv. op een bepaald moment doorwerken, ook met klachten.... Of vind je werkgever het alleen cruciaal dat je er bent? Als je lid bent van een vakbond: neem contact op, zij weten precies wat je rechten (en plichten) zijn.

Antwoorden (1)

Als je verplicht in quarantaine moet, terwijl jij er zelf geen "schuld" aan hebt dat je in quarantaine moet, dan moet je werkgever je loon doorbetalen. Je hebt bijvoorbeeld schuld, als je op vakantie gaat naar een ander land, dat op het moment dat jij daar naartoe vertrekt rood is.
Kan je thuis werken? Dan moet je dat ook doen, want je wordt doorbetaald.
Kan je niet thuis werken? Ook dan is de werkgever verplicht je loon door te betalen.
Daarnaast gaat de quarantaineperiode in principe niet af van je vakantiedagen/verlofuren. Dit is wel het geval als je zelf "schuld" hebt aan de quarantaine. Maar dat zou je werkgever dan aan moeten tonen.