Is het in België voor een tandarts toegestaan om buiten zijn/haar werk om te gaan met patiënten?

Ik ga sinds kort bij een nieuwe tandarts en stiekem ben ik er verliefd op geworden.

Ik weet niet of ze al een vriend heeft of niet, maar ik ben van plan om haar bij de volgende afspraak te vragen om samen iets te gaan drinken zodat ik haar beter kan leren kennen en kan uitvissen of ze nog vrij is.

Echter weet ik dat het in Amerika en sommige andere landen verboden is voor tandartsen om met hun patiënten om te gaan buiten de praktijk. Is dit in België ook zo of is het hier gewoon toegestaan?

Als dat hier ook zo is, kan ik mezelf immers beter de moeite sparen want dan gaat ze sowieso toch nee zeggen. Vandaar dat ik het hier even vraag voor de zekerheid.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

Natuurlijk mag dat.
Als het maar buiten werktijd is, en er geen sprake is van machtsmisbruik tov het beroep.
Mijn tandarts is een goede vriend van me; We zitten samen in een bandje en borrelen regelmatig met elkaar.
Voor hetzelfde geld springt er in zo'n situatie een vonk over. Prima toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Écht? Dat is een pak van mijn hart! Ons Belgenlandje stijgt in mijn achting haha!
Misschien handig om eerst je tandarts te googlen, wellicht heeft ze al een vriend. Of misschien wat visjes uitgooien..en als je zeker weet dat ze vrij, dan kun je wellicht een voorstel doen om iets te drinken.

ik denk dat het niet verboden is, jullie zijn toch beide boven de 18 jaar en als het echt iets wordt, neem je gewoon een andere tandarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inmiddels heb ik al wat research achter de rug. Ik kan niet zo heel veel vinden, maar heb het weinige dat ik vond heel goed bestudeerd. Haar Facebook-foto, for example, is reeds twee keer geüpdate en nergens geen vriend of man te bespeuren. Voor de rest is haar profiel zeer goed afgeschermd maar haar vriendenlijst is zichtbaar. Ik heb alle vrienden afgeschuimd en nergens een spoor van een eventuele vriend/man te vinden. Ik weet dus absoluut nog niets zeker, maar ik heb zo het vermoeden dat ze nog single is. Of ze al dan niet bezet is lig ik echter nog niet wakker van. Ik ben immers niet van plan om te snel te hard van stapel te lopen; zoals ik al zei ben ik van plan haar eerst te vragen om samen iets te gaan drinken, en daar zal ik hoogstwaarschijnlijk niet in de problemen mee komen, zelfs al moest ze al bezet zijn. :-)
De Hoge Raad heeft al in 1951 bepaald dat in de 1e plaats gekeken moet worden naar de "gezagsverhouding" en dat is al erg snel!
Ik herinner mij bv. een medische foto waar van het meisje alleen haar bovenstuk was te zien maar waar zij nou niet bepaald erg plezierig opstond. De rechter oordeelde ook in dit geval dat de arts zijn gezagsverhouding geschonden had.
Ik hoop met dit voorbeeld te hebben uitgelegd waar je op moet letten.