Wat verdient een Apron Controller gemiddeld?

na het zien van dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=NIp27M7SFJE vroeg ik me af of ze ook een riant salaris hebben als een luchtverkeersleider of niet

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

Het gemiddelde salaris van deze mensen is niet online te vinden.
En nee, ze hebben niet zo’n riant salaris als luchtverkeersleiders. In mijn herinnering ruim minder dan de helft. HBO-min niveau. Ik heb het grootste deel van mijn loopbaan zelf op Schiphol gewerkt (bij de verkeersleiding als leerling en daarna bij een luchtvaartmaatschappij), en door contact met de havendienst destijds heb ik wel een ruw idee van wat daar toen zal zijn betaald, maar ik vind voor deze functie geen openbare salarisindicatie.

Luchtverkeersleiders (die met de piloten praten, vanuit de bovenste ruimte in de verkeerstoren, c.q. vanachter hun radarschermen in de radarzaal) doen moeilijker werk en hebben een aanzienlijk grotere verantwoordelijkheid dan de in het filmpje getoonde apron controllers, die een groot deel van de planning en bijsturing van de toewijzing van vliegtuigparkeerplaatsen op de grond én talloze aanverwante zaken voor hun rekening nemen. De apron controllers praten ook niet met de piloten. Ze zijn werknemers van de luchthaven zelf, terwijl de luchtverkeersleiders onder een aparte organisatie vallen: Luchtverkeersleiding Nederland.

Nog een belangrijk verschil is dat als een luchtverkeersleider zich ineens overladen voelt door zijn werk, er meteen een groot probleem is, want de vliegtuigen kunnen niet even gaan stilhangen in de lucht.
Als een platformverkeersleider even de kluts kwijtraakt doordat hij het ineens te druk krijgt, dan kan het onder hem ressorterende verkeer van door vliegtuigtrekkers gesleepte vliegtuigen en bussen mogelijk wél even tot stilstand komen. Het kan even een lastige situatie worden, maar geen crisis zeg maar.

Dit is natuurlijk een erg grove vergelijking om even een belangrijk verschil goed duidelijk te maken.

Er is inderdaad ook een flink verschil in salaris. Maar de aanname-eisen liggen voor luchtverkeersleider dan ook wel flink hoger, en de opleiding is zwaarder.

Dit gezegd hebbende, ben je wél met hetzelfde soort werk bezig, in dezelfde aansprekende omgeving. En dus is (ook) apron controller een prachtige baan, waarbij regelmatig je beker koffie zal staan te verpieteren, maar waarbij je ook momenten beleeft dat je denkt: “wie ben ik dat ik DIT doen mag!”. En het één hoeft het ander niet uit te sluiten, want als je merkt dat dit werk je aanspreekt, dan maal je niet om die verloren koffie en haal je zodra het kan gewoon verse.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jaa daar ben ik het ook zeker met je eens vroeg me verder alleen af in hoeverre het verschilt maar denk zo dat je uiteindelijk de 5000 bruto dan max aantikt (waarschijnlijk lager) daar waar de luchtverkeersleider hoger begint.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Duidelijke motivatie vroeg me alleen af wat je bedoelt met HBO min niveau