Mijn vriend is 33 en wil starten met een MBO opleiding, kan dat nog?

Kan je op zo'n leeftijd (33 jaar) nog een MBO opleiding gaan doen? (wil studeren, heeft geen diploma's)
Speelt leeftijd een rol? Kom je als je al zo oud bent ook bij de kleuters in de klas of in een volwassen groep met oudere mensen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.1K

Antwoorden (7)

Knap hoor, dat jouw vriend dat wil gaan doen! Overal in het land kun je MBO-opleidingen voor volwassenen volgen.
Zoek zelf even in de plaats waar hij wil gaan studeren:
http://www.google.nl/#hl=nl&xhr=t&q=mbo+voor+volwassenen&cp=7&pf=p&sclient=psy&aq=0&aqi=&aql=&oq=mbo+voo&pbx=1&fp=e3482911a0bd1c53
Vaak is er keuze uit dag-, avond- of deeltijdopleidingen en kortere cursussen.

En... je bent nooit te oud om te leren, toch?!
Pieter2011
13 jaar geleden
Zeg, hoe oud ben jij dan... Ik ben 31 en ik zie mezelf nog steeds niet bij "de oudere mensen" horen. Inderdaad, je bent nooit te oud om te leren, denk eens aan al die mensen die door bezuinigingen op straat komen... Dat zijn ook een hoop 50+'ers. Een hoop daarvan zijn "gewoon weer" een nieuwe opleiding begonnen (ik moet nog zien of ik dat zou trekken tegen die tijd hoor! ik vind 't stoer...) maar ook die mensen volgen opleidingen.

Kortom: JA! Natuurlijk kan dat nog! :) Aansporen die hap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben 50+ (en oma), en heb voor a.s. dinsdag toevallig een afspraak bij een opleidingsinstituut om aan een MBO opleiding te beginnen! Ik wil heel ander werk gaan doen, maar moet daarvoor eerst een nieuwe opleiding gaan volgen. Wegens mijn leeftijd zijn mijn diploma's hier en daar wat verouderd (gehaald toen computers nog niet waren uitgevonden, lol). Dus hoezo is 33 "oud"? Ik voel me nog lang niet te oud om te leren!

Dat doe je dan niet op een school met pubers, maar bij volwasseneneducatie. Dat kan 's avonds, of in deeltijd, er zijn echt heel veel mogelijkheden! En als hij momenteel geen werk heeft wil het UWV hem er misschien ook wel bij helpen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan. Vooral op het ROC zie je veel mensen hun MBO diploma alsnog halen. Vaak ligt de gemiddelde leeftijd dan zelfs nog hoger dan 33. Hij zou daar bv een BBL opleiding kunnen volgen. Daarbij gaat hij 1 dag in de week naar school en kan hij daarnaast vast beginnen bij een baan die aansluit bij zijn opleiding. Heel vaak betaalt de baas dan zelfs de opleiding voor hem. Tegenwoordig worden de groepen vaak gemengd met de wat jongere leerlingen. De jongste is dan rond de 18 en de oudste zijn soms al bijna 60. Dus ik zou tegen hem zeggen, ga ervoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent nooit te oud om te leren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken zat mensen die na hun 30-ste een nwe studie oppakken. Er zijn speciale klassen zodat je als 30-jarige niet tussen de pubers zit.
Ik zou bij verschillende opleidingen van zijn voorkeur informeren. Veel info kan via internet gezocht worden, ook voor wat betreft de diplomavereisten en kosten.

Succes en fijne dag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan