Kan ik de cito-toets overmaken?

Goede avond.
Zojuist had ik 3 maanden terug een cito toets gemaakt.
Ik zit nu op BK/K in de tweede en een advies van school begin van het jaar was TL. Uit resultaten van de cito bleek echter geen TL uit te komen.
Tijdens de toets voelde ik me niet zo goed waardoor de stress toenaam en concentratie juist daalde.
Nu is de vraag: Bij wie kan ik een bezwaar indienen tegen de resultaten, want ik ben er echt niet mee eens.
Mvg Arthur

Toegevoegd na 43 seconden:
En of ik de toets kan overmaken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Jouw school bepaalt toch wat je advies is, en niet de CITO? Of hebben ze aan de hand van de CITO-uitslag besloten je advies te verlagen? In mijn tijd was de CITO-uitslag altijd hoger dan wat de meesten kregen van de school kwa advies.

Als het nog altijd zo is dat de school je advies bepaalt, ga er dan eens over praten. Wellicht dat de betreffende leraar kan zeggen waarom dat advies verlaagd is.

De CITO-toets kun je in principe niet herkansen. Je kan wel de Digitale Eindtoets maken als herkansing. Maar ook hierover beslist je leraar.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/wat-is-de-citotoets-oftewel-eindtoets-basisonderwijs.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het verschilt per regio hoe streng vo-scholen kijken naar de Cito-score. Eigenlijk zou het advies van de basisschool doorslaggevend moeten zijn, maar voor al in grote steden is dat lang niet altijd het geval..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is echt de leraar die dit bepaald. De CITO-uislag is zeker niet bindend. Maar het wordt natuurlijk wel meegenomen en telt gewoon zwaar mee. Zorg in ieder geval dat de leraar op de hoogte is van haar ziekte. Dan kan hij dat gewoon meenemen. Een goede leraar weet wel wat een kind zo ongeveer aan kan, en mocht de CITO-score inderdaad zoveel afwijken, kan de leraar of lerares daarmee rekening houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ricolav, dat is echt niet in alle gevallen waar. Bij ons gelukkig wel. Maar met name scholen op hogere niveaus , zoals tweetalig VWO en gymnasia die goed bekend staan en meer aanmeldingen krijgen dan ze kunnen herbergen, kijken echt naar de Cito-score. Ik weet van veel hoogbegaafde kinderen die de citotoets slecht maken omdat ze veel vragen te moeilijk interpreteren, dat ze op een lager niveau terechtkomen dan goed voor ze is, vaak ondanks het advies van de basisschool. En dat is hartstikke fout, en ik ben blij dat het in onze regio anders gaat, maar het is wel de realiteit in andere regio's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Haivon Dat is een blijvend probleem. Hoogbegaafden die zelfs op de HAVO het moeilijk hebben door het probleem dat jij omschrijft. Die moeten het in een later stadium gewoon rechttrekken. Als het gaat om toelatingseisen, is het inderdaad een probleem. Maar ook hier geldt dat dat dan gewoon pech is. De meeste scholen laten in principe iedereen toe. Heeft het zusje van de vragensteller de ambitie om wel op een specifieke school aangenomen te worden waar die toelatingseisen gelden, dan moet ze dus proberen om de Digitale Eindtoets te mogen maken.

Andere antwoorden (1)

Bezwaar indienen heeft geen zin. Ik begrijp dat het om je zusje gaat en dat het niet om de cito van groep 8 meer gaat (anders moet je echt je vraag opnieuw stellen want erg duidelijk is het niet).

Stel dat het om de basisschooltoets gaat: nee die kun je niet over doen maar een leerkracht kan een kind altijd op een hoger niveau praten als die ervan overtuigd is dat dat de plek is en dat het kind de cito toets verpest heeft. Geen probleem maar je moet je leerkracht wel mee krijgen. Verder gaat het dan ook om de behaalde andere cijfers op de basisschool, dus vooral je jan-juni citotoetsen die voor TL toch echt wel op een C moeten liggen of gemiddeld een C.

Als het om een cito toets gaat in de tweede van het voortgezet: ook daar heeft het geen zin om bezwaar in te dienen of de toets over te doen (ze kent hem dan al) maar je hebt geen cito nodig om een niveau hoger te gaan, je cijfers zijn voldoende. Iedere school zal daar gegevens over hebben in de schoolgids: bij welke cijfers kun je een niveau omhoog. Daar moet ze naar werken.

Verder is er niets mis met kader, als ze daar de hoogste cijfers haalt heeft ze kans dat ze daarna een mbo4 opleiding kan doen, net als de mavo mensen, ze kan alleen niet naar de havo. Op zich is dat ook geen probleem want na de havo ga je naar het hbo en daar kun je ook naar toe na een mbo4 opleiding.

Verder ben jij je zusje niet, het is niet zo dat omdat jij de havo aankan je zusje dat ook moet kunnen. Verder ben jij ouder en had zij sneller de taal moeten kunnen oppikken dan jij waarschijnlijk?