Omdat het jouw mening is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je nooit weet of anderen jouw kritiek delen.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hierdoor houdt je het meer bij jezelf en ben je minder beschuldigend.

"Ik vind het lastig dat je......" komt prettiger over op iemand dan: "jij doet altijd....... "

In dat laatste geval val je de persoon aan, in het eerste geval leg je uit wat storend is voor jou.

Mensen die zich in een hoek gedreven voelen zijn minder geneigd te luisteren en de reageren op kritiek.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juustem :) +1
Omdat JIJ op dat moment een probleem hebt en het heel aanvallend overkomt als je de ander bestookt met: JIJ doet dit altijd verkeerd of JIJ snapt nooit eens wat ik bedoel.

Als je zegt: ik heb moeite met de manier waarop jij dit werk doet of ik begrijp dat jij mij niet begrijpt kun je rustiger een gesprek beginnen en kom je samen vaak een stuk verder dan als je eerst iemand in de hoek duwt door te 'jijen'.

Toegevoegd na 3 minuten:
Iedereen stoort zich wel eens aan het gedrag van een ander. Het is lastig om iemand, op een voor hem prettige manier, te vertellen wat u stoort. Wanneer u iemand wil wijzen op iets wat u hindert, kan communiceren via de ik-boodschap helpen.

Bij de ik-boodschap wordt ingegaan op hoe u iets beleeft. U vertelt de ander wat zijn gedrag voor u betekent en wat uw gevoelens daarbij zijn. Het is een open, duidelijke en eerlijke manier van communiceren.

Het voordeel van de ik-boodschap is dat het weinig weerstand oproept bij de ander. Met de ik-boodschap houdt u de mededeling dicht bij uzelf. De ander zal daar niet al te veel tegenin gaan. Hierdoor kan deze methode doeltreffend zijn om het gedrag van de ander te beïnvloeden. Het refereren naar uw eigen gevoel, geeft de ander niet het idee dat de fout bij hem ligt. De wil om iets aan dit gedrag te veranderen zal daardoor groter zijn. Daarnaast geeft de ik-boodschap de ander het gevoel dat hij serieus genomen wordt. U heeft immers aangegeven dat hij invloed op u heeft. Door ik-boodschappen weet u wat u aan elkaar heeft.

Aan de andere kant lucht het geven van een ik-boodschap erg op. U raakt uw irritatie ermee kwijt en kunt uw aandacht weer gebruiken voor andere zaken. Het persoonlijke tintje aan de ik-boodschap maakt wel dat het geven van een ik-boodschap om lef vraagt. U geeft een stukje van uzelf bloot.

http://www.hocta.nl/communicatie.html