Welk knutselniveau mag je verwachten van kinderen in groep 8?

Mijn zoon, 12 jaar, groep 8 van de basisschool, heeft op vrijdagmiddag knutselmiddag. Telkens weer verbaas ik me over het niveau van de knutselwerkjes. Dit is als hij ze laat zien, meestal doet hij dat niet omdat hij zich schaamt. Vandaag kwam hij thuis met een A4 waarop letters uit tijdschriften zijn geplakt. Hier en daar zat een veeg opgedroogde lijm. Op mijn vraag waarom dat was wist hij te vertellen dat juf af en toe langskwam en plaatjes die zij niet passend vond gewoon van het papier trok en weggooide.

Dit is maar een voorbeeld, ik kan er vele noemen. Ik merk dat het me steeds vaker irriteert. De directeur van de school vind dat je dit als ouder met de knutseljuf moet bespreken. Alhoewel ik hier anders over denk wil ik dit binnenkort toch gaan doen. Mijn vraag is eigenlijk; zijn mijn verwachtingen te hoog? Wat (en dan bedoel ik qua niveau) mag ik verwachten van een knutselmiddag? Ik herinner me dat we vroeger bezig waren met pitriet, gutsen, hout, figuurzagen, is dat teveel gevraagd?

Oh ja, nog even voor de volledigheid. Mijn zoontje (eigen woorden) vond het eigenlijk wel logisch dat ze kleuterwerkjes maken want de betreffende juf is 80% van de tijd kleuterjuf...... Heeft hij een punt of mag ik meer verwachten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het niveau is helemaal afhankelijk van de creativiteit van de leerkracht. Hobbymiddagen zijn speciaal om de creativiteit van kinderen aan te wakkeren. Als je als leerkracht zelf alleen maar les geeft volgens 'het boekje' dan komt hier nooit iets van terecht.
Als ouder heb ik in groep 8 tekenles gegeven. Dat was iedere keer een feest. Een groep bleef 6 weken bij mij en dan kwamen de volgende tien kinderen. In die 6 weken hadden we een heel project en dat eindigde altijd in iets wat waardevol was. We maakten verjaardagkalenders met de hele groep of we beschilderden de onderkanten van skateboards. We hielde portretsessies en stilleven-opstellingen.
Dat is inmiddels 20 jaar geleden, maar als ik oud leerlingen tegenkom in het dorp, spreken ze er nog over. Je kunt kinderen tot grote hoogte brengen, maar daar is van de leerkracht uit heel veel inzet voor nodig.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In groep 8 mag je inderdaad wel meer verwachten dan knippen en plakken. Wij deden in groep 8 ook veel moeilijkere dingen. En de volgende stap na groep 8 is al middelbare school, dus dan mag he toch denken dat het niveau hoger ligt. Ik zou inderdaad met de juffrouw praten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je in elk geval wel meer mag verwachten. Kleuterjuf of geen kleuterjuf, als ze voor een groep acht staat moet ze wel les geven op dat niveau.
En daarnaast moet de directie ook nog altijd reageren op klachten van ouders, en niet afschepen.
11 jaar geleden
Natuurlijk mag je meer verwachten.
En natuurlijk ga je dat met de knutseljuf bespreken.

Het zou leuk zijn als je daarbij ook zelf met positieve ideeen aankomt.
* Google eerst eens op knutselen groep 8
Hier heb je alvast een voorbeeld.
http://wp.digischool.nl/creatief/bovenbouw/knutselen/

* Print wat leuke ideen uit. Kun je mooi samen met je zoon uitzoeken.

* Zoek wat moeders, vaders, oma's, opa's , die met kinderen van
groep 8 zouden willen en kunnen knutselen.

Want:
Waar je vroeger mee bezig was is echt geen norm meer voor tegenwoordig.
Welke juf heeft nog tijd om kinderen te leren breien of haken?
Ik ken een muziekleraar die ontslagen is en zo zal het ook wel zijn met handvaardigheidsleerkrachten.
Maar vroeger deed ik - als ouder - met die kinderen batikken en brooddeegfiguren maken.
Wie moet dat nu doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
toen ik in groep 8 zat, gingen we veel verven en kleien. Het was wat ik hoor wat uw kind doet wel op een hoger niveau. Ik zou me niet heel veel zorgen maken, in de middelbare krijg je meer handenarbeid ook met boren en zagen. Het wordt allemaal nog wel beter uitgelegd straks.