Wie kan mij uitleggen wat zuurstofschuld betekent?

- Voor een 4Havo groep, dus niet in super moeilijke woorden.
- Graag een uitgebreide uitleg

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou dat wordt lastig want er zijn maar weinig mensen die het begrijpen: http://www.triathlon226.nl/frequently-asked-questions/triathlon-faq-medisch/zuurstofschuld-bestaat-dat/

Antwoorden (2)

Als je gewoon zit, heb je zuurstof nodig. Je ademhaling gaat precies snel en diep genoeg om precies die hoeveelheid zuurstof te krijgen die je nodig hebt.

Als je nu plotseling een sprintje trekt, of de trap bestormt, hebben je spieren extra zuurstof nodig. Maar je ademhaling gaat in het begin nog langzaam, precies snel genoeg om de hoeveelheid zuurstof te krijgen die je nodig hebt als je alleen maar zit.

Dus aan het einde van je sprintje, of bovenaan de trap, heeft je lichaam extra zuurstof verbruikt, maar geen extra zuurstof binnengekregen.

Dat heet de zuurstofschuld.

Deze zuurstofschuld wordt ingelost doordat je een tijdje sneller gaat ademen, of zelfs even gaat hijgen. Dus als jij na je sprintje, of bovenaan de trap, gaat zitten, krijg je door dat hijgen meer zuurstof nodig dan een zittend lichaam nodig heeft. Dit gaat door tot je zuurstofschuld is ingelost, daarna gaat de ademhaling terug naar de beginsituatie.

11 jaar geleden
Zuurstofschuld is er normaal voor biologische activiteit en voor stofwisseling zuurstof nodig, met evenwicht tussen vraag en aanbod; Bij verhoogde zuurstofbehoefte van het organisme of bij verminderde zuurstofaanvoer kan er tekort aan zuurstof optreden dus aan het begin van een inspanning opgebouwd zuurstoftekort, doordat de zuurstofopname nog niet is aangepast aan het zuurstofverbruik

Of het betekent Het cumulatief tekort als functie van de tijd heet zuurstofschuld
De hoeveelheid zuurstof die gebruikt wordt bij de omzetting van het melkzuur, dat bij inspanning is ontstaan.