Hoe vroeg moet een docent een toets van te voren opgeven?

Moet dat een week van te voren? Of mag een docent ook een dag van te voren doorgeven wat er geleerd moet worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
20.4K

Het beste antwoord

Dat ligt aan de regels op jouw school.
Mijn oude middelbare school hanteerde de regel dat een Proefwerk minimaal 1 week van tevoren opgegeven moest worden door de docent. Een Schriftelijke Overhoring mocht een dag van tevoren, maar besloeg dan ook een stuk minder stof dan een Proefwerk. Er werden ook wel onverwachte S.O.'s afgenomen, maar dan was er wel leerwerk opgegeven (alleen dus zonder de mededeling dat het een S.O. zou worden, dus leerde merendeel van de leerlingen dan niet). Een S.O. telde veel minder zwaar mee voor je rapportcijfer dan een Proefwerk.
Bij ons werden docenten echt aan die 1-weekregel gehouden.

Als er bij jou op school hierover geen regels bestaan, dan mag de docent doen wat hij wil, in principe. Alleen zal hij toch wel een termijn moeten hanteren die redelijk is voor de hoeveelheid opgegeven stof. Vraagt hij iets van jullie dat echt de redelijkheid overschrijdt, bijv. (ik noem maar wat) tien hoofdstukken een dag van tevoren, dan zou je eens met je mentor kunnen praten. Hij kan dan met die docent eens om de tafel gaan zitten.

Denk erom: de meeste jongeren zullen bij opgaaf van een proefwerk kort tevoren in luid protest uitbreken (met wellicht de nodige grove taal). Realiseer je goed dat je veel meer bereikt als je rustig de docent benaderd en netjes uitlegt met goede argumenten waarom je denkt dat de opgegeven stof teveel is voor de korte tijd die hij ervoor gegeven heeft.
(en als de gegeven stof de afgelopen periode al tig keer als leerstof is opgegeven maar jij hebt verzuimd dat te doen en dus is het teveel voor 1 dag geworden, is dus geen goed excuus)
Als zijn opgave van een Proefwerk samenvalt met al meerdere proefwerken van andere vakken, zijn docenten (in mijn tijd dan) over het algemeen ook best bereid om e.e.a. een paar dagen op te schuiven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik kon zou het een plisje worden, alhoewel de andere reactie ook gewoon goed is.

Andere antwoorden (3)

Daar zijn geen regels voor. Meestal zal de leraar de toets wel enige tijd tevoren opgeven. maar vroeger bestonden er al onverwachte proefwerken, dus ja dan kan een toets een dag van te voren opgegeven ook. Als je gaat protesteren zal hij zeggen dat je de lesstof gewoon bij moet houden,dus altijd moet kennen (maar dat weet/ begrijp/geloof je pas als je klaar bent met studeren )

Toegevoegd na 43 seconden:
PS wij vonden een onverwacht proefwerk "vroeger'" ook heel gemeen
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar mijn mening heeft zo een 'onverwachts' proefwerk dan ook totaal geen nut aangezien de gemiddelde student toch ook altijd te laat begintet leren terwijl hij de stof al had moeten bijhouden.
anneliez
11 jaar geleden
ja maar er zijn altijd leraren die denken dat het de studenten wakkerschudt ;)
Bij ons op school moet het minimaal 1 week van te voren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat verschilt per school. Bij mij op school is dat 1 week voor een PTA of proefwerk en drie dagen voor een SO (schriftelijke overhoring) maar...als een docent stof opgeeft om te leren als huiswerk kan hij daar ook een onverwachte overhoring over geven. Deze overhoring mag echter niet zwaar meetellen.