Doen studenten echt te weinig aan hun studie?

Het vooroordeel dat veel mensen over studenten hebben is dat ze over het algemeen vrij losbandig leven en te weinig tijd in hun studie steken. Ze geven aan dat studenten hun studie sneller zouden afronden, als ze zich meer op school zouden concentreren.

Uiteraard gaat het niet over de broodnodige vrije tijd van een student, maar echt over het standaardcliché van de studentikoze student.

Is dit nu echt zo? Alsjeblieft een goed beargumenteerde mening.

P.S. Deze vraag is zeer neutraal bedoeld; ik heb zelf geen mening over studenten als groep.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De fase als student is belangrijk voor de algemene vorming. Door studenten te forceren meer in een standaard stramien te studeren krijg je afgestudeerden die niet de kans hebben gehad zelf grenzen te stellen. Dat levert in latere posities waar veel eigen verantwoordelijkheid wordt gevraagd tot problemen. Studenten hebben wellicht zeer veel vrijheden en veel tijd. Echter, op het moment dat ze niet binnen een gestelde termijn hun studie afronden wordt de studiefinanciering omgezet vaneen gift in een lening die ze teruug moeten betalen. Wat dat betreft is het dus geen probleem van 'Nederland' als studenten extreem lang doen over hun studie. Ik denk dat de vrijheden prima zijn. De meeste studenten vullen de vrije tijd met bijbaantjes, commissies en sport. Allemaal zaken die bijdragen tot de vorming als gebalanceerd mens, waardoor er van de universiteit geen wereldvreemde studienerds komen, maar afgeronde persoonlijkheden. De beelden die je ziet op TV zijn meerendeels eerstejaars studenten die losgeslagen zijn nu ze het huis uit zijn. Bij mijn werk zie ik duidelijk dat dat in latere fase van de studie prima in orde komt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100