Kun je een ander vak in je vrije deel van je profielkeuze vwo kiezen?

Ik moet dit jaar een profiel kiezen voor vwo. ik wil graag EM kiezen. Alleen de vakken in het vrije deel interesseren me allemaal niet zo. Ik zou hier graag biologie willen kiezen. Dit is wel mogelijke als achtste vak, maar kan je dit ook kiezen ipv 1 van de vakken in het vrije deel?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat is de keuze van de school. De ene school biedt in het vrije deel meer vakken aan dan de andere school. Misschien wil de school jouw vraag in behandeling nemen. Ik denk alleen dat biologie geen verstandige keuze is. Straks vertel ik de reden. Deze reden is waarschijnlijk ook de oorzaak dat de school geen biologie aanbiedt bij EM. Even een aantal feiten: Het gemeenschappelijk deel op vwo is: Nederlands Engels Duits of Frans (of Latijn of Grieks, indien je gymnasium volgt) Jouw combinatiecijfer (hierin zit sowieso het profielwerkstuk en maatschappijleer, vaak CKV) Het profieldeel (Economie en maatschappij), dus verplicht: Geschiedenis Economie Wiskunde A (sommige scholen bieden B of zelfs C aan) Normaal kun je dan kiezen uit (bij EM): Aardrijkskunde Management en organisatie Duits Frans............ De reden om geen biologie aan te bieden: Biologie wordt in de bovenbouw behoorlijk exact. Zonder scheikunde valt het nauwelijks te begrijpen. Je leert bijvoorbeeld de chemische processen in planten. Deze moet je dan ook uitschrijven met symbolen. Mijn ervaring is dat een leerling met biologie, zonder scheikunde het heel moeilijk krijgt. Het vak biologie is sowieso een pittig vak ook voor NG leerlingen. Alleen leerlingen met NT kunnen biologie wel kiezen, omdat zij verplicht natuurkunde en scheikunde volgen. Mijn advies: kies management en organisatie. Dit vak sluit enorm aan bij economie. Indien je deze combinatie volgt, heb je een betere voorbereiding op je vervolgstudie. Succes! https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/hoe-zit-het-vwo-in-elkaar

Ik zou voor beide vormen van je voorstel een aanvraAG indienen en zien wat er gebeurt op je school. Voordeel van een 8e vak biologie is dat dat niet om vormtechnische redenen geweigerd kan worden, maar wel om roostertechnische reden of vanwege je gemiddelde.. Binnen een profiel rommelen kan een school de ruimte biedende te verwijzen naar de wet. Bedenk wel van te voren of dit echt het juiste profiel is voor jou... en check een examenbendel biologie om te zien wat je eindniveau dient te zijn. De fotosynthese formule kun je wel uit je hoofd leren is mijn ervaring als iemand die eindexamen biologie heeft gedaan zonder scheikunde en bovengemiddelde scoorde uit pure interesse.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100