mag een middelbare school leerlingen verplichten om een hele nacht op school te zijn?

De ochtend zijn ze vrij, de middag volgen ze onderwijs, van 20.00 tot 08.00 uur moeten ze op school zijn ivm actie voor een goed doel. Als ze 's avonds en 's nachts niet willen komen, dan moeten ze de volgende dag naar school. Kunnen ze een kind zomaar verplichten om 12 uren op school door te brengen voor een goed doel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan is het geen verplichting!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat wilde ik ook zeggen, ze verplichten het niet.

Het beste antwoord

Ouders vragen ons regelmatig of het eigenlijk verplicht is om mee te doen aan activiteiten als schoolzwemmen, schoolreisjes en schoolkampen. Goeie vraag! Het zit namelijk iets ingewikkelder dan je op het eerste gezicht zou denken. Op Rijksoverheid.nl staat:

Uw kind is verplicht deel te nemen aan schoolactiviteiten zoals zwemmen, schoolreisjes en excursies als de activiteit onderdeel uitmaakt van het vaste lesprogramma van de basisschool. Dit is vastgelegd in artikel 41 van de Wet op het primair onderwijs (WPO).
Het is dus verplicht om deel te nemen, maar alleen "als de activiteit onderdeel uitmaakt van het vaste lesprogramma". En dat is bijna nooit het geval. Voor schoolreisjes etc. moet immers meestal extra betaald worden. En aangezien het vaste lesprogramma per definitie gratis is, zijn schoolreisjes etc. dus bijna nooit verplicht. Daar komt bij dat avondprogramma's en overnachtingen (denk aan meerdaagse schoolkampen) sowieso geen deel kunnen uitmaken van het vaste lesprogramma. Ook als ze gratis zijn.

De consequentie hiervan is dat je bijna nooit een vrijstelling hoeft te vragen, als je niet wilt dat je kind meegaat. Wel is het natuurlijk verstandig om het te bespreken met school, en nog verstandiger is het om samen na te gaan of er niet een creatieve oplossing bedacht kan worden. Buitenschoolse activiteiten kunnen immers allerlei gunstige effecten hebben voor de groep en de kinderen afzonderlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De leerlingen doen mee aan geld inzamelen voor een goed doel en dat is geen deel van het lesprogramma dus is het raar dat ze de leerlingen zouden verplichten om een hele nacht aanwezig te zijn.
Dank voor de snelle reactie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er wordt in dit geval natuurlijk niets verplicht. Er wordt alleen een vrijstelling gegeven op het volgen van lessen als je die nacht op school blijft. Je kunt er echter voor kiezen dit niet te doen, dus is het niet verplicht. Je wordt dan echter ook niet vrijgesteld van het volgen van lessen.

Andere antwoorden (2)

Nee, dat kunnen ze niet verplichten. echter dat doen ze in dit geval dus ook niet. Leerlingen die in de avond en nacht niet op school willen of kunnen zijn moeten dus de volgende dag gewoon op school zijn.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, zo zie ik het ook: het is geen verplichting: +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ van mij ook
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe moeilijk kan het zijn..... Nee het mag niet en Nee dat doen ze ook niet +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is Kunnen een ouder van het kind.
Dus ook wel logisch dat hij/zij niet naar school wilt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ytje, mijn kind wil wel naar school. Ik vroeg alleen of het verplicht kan worden gesteld om een kind 's nachts naar school te laten komen om een goed doel te ondersteunen.
Dank voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kunnen, dat kan ik begrijpen. Zoals vaker is gezegd is het niet van toepassing dat ze het verplichten. Dus het mag inderdaad niet, maar ze doen het ook niet. Hopelijk heb je nu je antwoord ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt dus (los van de situatie van jouw kind) of het in het ALGEMEEN mag. Handiger was het om dat erbij te zetten natuurlijk want nu stuur je iedereen het bos in door eerst te zeggen dat het op deze school niet verplicht is en dan vragen of het verplicht is. Verder: nee ik zit niet in het onderwijs, je kunt ook heel veel van onderwijs weten als ouder namelijk!
Een middelbare school kan haar leerlingen volgens mij tot maximaal half vijf op school houden, in elk geval in Noord-Branbant. Maar inderdaad, ik geloof niet dat men het je hier echt oplegt. Je hebt wel de keuze.