Krijgen bedrijven die door de Nucleaire Top (NSS) omzet mislopen een kosten/schadevergoeding?

Een man kwam vanavond langs en zijn bedrijf zit precies tussen de A44 en de A4. Hij kon een paar dagen niet bij zijn bedrijf komen en klanten ook niet., omdat deze wegen waren afgesloten vanaf bepaalde richtingen. Dit is maar een voorbeeld. Ik vraag me af of deze ondernemers/bedrijven bepaalde schade kunnen verhalen op de overheid

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee, er is geen regeling voor schadevergoeding.
Zie de onderstaande vraag en antwaard uit de FAQ van de NSS

Is er een schadevergoedingsregeling voor bedrijven die omzet derven of kosten moeten maken?

Nee, er is geen algemene schadevergoedingsregeling. Iedereen draagt in principe zijn of haar eigen kosten. De NSS is zeer tijdig van tevoren aangekondigd, o.a. via de media, via gemeenten en brancheorganisaties en met speciale bijeenkomsten. Hierdoor kan iedereen zich goed voorbereiden. Bij grote evenementen (grote kermissen, sportwedstrijden, marathons) is er ook geen schadevergoeding als bedrijven tijdelijk niet of minder goed bereikbaar zijn.

Wie na afloop van de NSS toch een poging wil doen een schadeclaim in te dienen omdat er zeer uitzonderlijke omstandigheden aan de orde zijn geweest, moet zich wenden tot de overheid (‘het gezag’) die de beslissing nam die de schade heeft veroorzaakt. Bij het gedeeltelijk afsluiten van gemeentelijke wegen is dat de burgemeester. De provincie is de wegbeheerder van provinciale wegen, Rijkswaterstaat van auto- en snelwegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Belachelijk, wel je bevolking op laten draaien voor de kosten van je prestigeprojectje, maar de schade niet vergoeden. Wordt steeds gekker hier.