Moet je bij het berekenen van het massadefect ook altijd de massa van neutronen etc. mee bereken?

Er komt bij een vervalvergelijking een elektron vrij of een neutron. Moet je die massa ook mee rekenen en wanneer hoef je nou niet perse de elektron massa er af te trekken en wanneer wel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

In feite is er nooit een massadefect. Alle energie/massa (energie en massa zijn volkomen equivalent) blijft behouden bij kernreacties. Fotonen hebben energie en dus massa en door hun grotere snelheid hebben de vrijkomende deeltjes als neutronen en elektronen ook een grotere massa dan wanneer ze stil zouden staan.

Wat wel gedaan wordt is de rustmassa van alle deeltjes voor en na bepalen (op te zoeken) en stellen dat het verschil bruikbare energie is. Daarvoor hoef je alleen maar een goede boekhouding te doen. Als er twee mogelijke reacties zijn, dan moet je het voor beide reactietypes uitwerken en een balans van rustmassa's voor en na de reacties maken. Als het ene type vervalreactie in 10% van de gevallen optreedt en het andere in 90% van de gevallen dan kun je een gemiddelde energie per vervalreactie uitrekenen met die verhouding. Vaak gaat ook wat energie in neutrinos zitten en die is natuurlijk niet erg bruikbaar. Ik weet niet precies hoe men hiermee omgaat.