Ik ben veroordeeld voor poging tot inbraak toen ik 15 was, ik ben inmiddels 19 en wil graag bij de marechaussee, denken jullie dat mogelijk is?

Het was niet mijn bedoeling om in te gaan breken, maar helaas hebben verkeerde vrienden uit het verleden mij erin geluisd. Ik ben bijna klaar met mijn mbo4 en wil nu graag soliciteren bij de KMAT

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ben je echt veroordeeld of heb je een straf gehad via HALT?
Thecis
9 jaar geleden
Is het ook niet zo dat het dossier van een minderjarige verzegeld wordt na het volwassen worden?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dat weet ik niet zeker Thecis. Wat nou als je als 15 jarige een moord pleegt? Maar volgens mij als je met HALT te maken hebt gehad krijg je geen strafblad dat was juist het hele doel van HALT. Kinderen/tieners doen soms domme dingen. HALT is een tweede kans.

Antwoorden (2)

In artikel 35 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens staat beschreven in welke gevallen de minister
( een verklaring omtrent gedrag wordt nl. door de minister afgegeven) deze kan weigeren.

"Onze minister weigert de verklaring omtrent het gedrag, indien in de justitiële documentatie met betrekking tot de aanvrager een strafbaar feit is vermeld, dat, INDIEN HERHAALD, gelet op het risico voor de samenleving en de overige omstandigheden van het geval, aan een behoorlijke uitoefening van de taak of de bezigheden waarvoor de verklaring omtrent het gedrag wordt gevraagd, in de weg zal staan.

Kort gezegd houdt dit dus in dat een VOG geweigerd kan worden indien de RECIDIVE van het strafbare feit:
A. een risico voor de maatschappij oplevert (denk aan moord, doodslag, verkrachting e.d) en/of
B. het strafbare feit direct te maken heeft met het doel waarvoor de VOG wordt aangevraagt ( denk aan de pedofiel die kleuterleider wil worden).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het hoeft in principe geen probleem te zijn. De overheid ziet ook wel in dat je op je 15e domme dingen kunt doen of in domme situtaties kunt belanden. (als je daarna niet meer in de problemen bent gekomen)
Belangrijk is vooral dat je eerlijk bent!! Want ze gaan natuurlijk onderzoek doen naar je antecedenten. Als je dan niet verteld hebt wat er is gebeurt en ze komen er achter dan is het sowieso klaar. Dan krijg je geen 'verklaring van geen bezwaar'.

Criteria VGB:
Eerlijkheid: bent u eerlijk over relevante feiten en informatie?
Onafhankelijkheid: kunt u onafhankelijk functioneren, los van verslaving of financiële problemen?
Loyaliteit: bent u loyaal aan de Nederlandse samenleving en de democratische rechtsorde?
Integriteit: kunt u uw vertrouwensfunctie integer vervullen; zet u zich gewetensvol in voor de opgedragen taken en bevoegdheden?

Hoe wordt dit onderzocht?:
of u in het verleden te maken heeft gehad met justitie en zo ja, op welke manier;
of u deelneemt of steun verleent aan staatsgevaarlijke activiteiten;
of u lid bent van antidemocratische organisaties;
uw gedrag en omstandigheden. Dit om inzichtelijk te krijgen of u onder alle omstandigheden de verplichtingen die horen bij de vertrouwensfunctie kunt nakomen.