Moet je als doktersassistente vaak "snijden"

Ik heb binnenkort een intake gesprek voor de opleiding doktersassiste, en het lijkt ne echt heel leuk, maar ik zie op tegen het idee dat ik misschien in mensen moet snijden... Weet iemand of dat een standdaard taak is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee snijden doet een arts maar je moet wel injecties geven, hechtingen verwijderen, baarmoederhalsuitstrijkjes maken, oren uitspuiten etc.

Het ligt wel aan de arts waar je werkt wat je precies allemaal wel of niet moet doen. Soms neem je alleen de telefoon op.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oja, verband aanleggen, wondverzorging, aangeven bij kleine operaties (dus het snijden wat door de arts gedaan wordt), bloeddruk meten en dus heel veel administratieve taken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, en allemaal afhankelijk van waar je uiteindelijk komt te werken.+
ronron1212
11 jaar geleden
Injecties geven mag niet door een dokters assistenten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jawel hoor, ik heb het zelf gedaan! Er moet alleen een arts aanwezig zijn in het pand. Nooit gezien hoe het gaat bij de griepvaccinaties?
Een doktersassistent(e) is iemand die een arts assisteert. Dit kan zijn in een huisartsenpraktijk of huisartsenpost maar ook bij een GGD of een medisch specialist in het ziekenhuis. Assisteren is een ruim begrip. Wanneer men denkt aan para- of perimedische[1] assistentie, is daarvoor de opleiding tot doktersassistent nodig; maar wanneer men eerder denkt aan administratieve assistentie, is de opleiding tot medisch secretaresse aangewezen. In de dagelijkse praktijk overlappen de taken van beide functies elkaar.

Een doktersassistent mag niet verward worden met een arts-assistent (tegenwoordig AIOS genoemd). Een arts-assistent is een basisarts die een universitaire opleiding tot medisch specialist of huisarts volgt.
Zie verder link.