Waarom zijn er zoveel west europese studenten in nederland?

De universiteiten staan bol van buitenlandse studenten, maar in hun eigen land in west europa hebben ze toch ook universiteiten? Bijvoorbeeld duitsers, engelse, franse etc etc

4 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Voor studenten is het vaak goed om (een deel van) hun studie in het buitenland te volgen. Hierdoor worden zij zelfstandiger, vergroten zij hun netwerk en doen zij internationale ervaring op. Al die zaken kunnen van pas komen in hun carrière. Dat vergelijkbare studies ook in het eigen land van de student zijn te volgen, is dan eigenlijk niet van belang. Veel Nederlandse studenten studeren ook lange of korte tijd in het buitenland, om dezelfde redenen.

Daarnaast komt het voor dat studies alleen in Nederland worden aangeboden. Daarvoor moet men dus in Nederland gaan studeren.

Ten slotte geldt nog voor veel studies dat de kwaliteit daarvan in Nederland beter is dan in het buitenland.
Antoni
4 jaar geleden
Eigenlijk klopt jouw stelling niet.

In Nederland gaat ook zeker 2% van de studenten studeren in het buitenland.
In de overige Europese landen gaat het om ongeveer 3,3%.

Studenten wisselen uit tussen alle landen in Europa (en verder).
Op alle universiteiten kom je dus studenten tegen vanuit alle landen.
Dat is echt niet alleen in Nederland zo.

Studenten wisselen uit om allerlei redenen (zal er een paar noemen):

In Nederland zijn er geen 'top'universiteiten, zoals bijvoorbeeld Cambridge of Oxford. Nederlanders wijken maar al te graag uit naar Engeland. Indien je op zo'n universiteit gestudeerd hebt, heb je zeer goede garanties in je verdere leven.

In je 'eigen' land zijn er weinig plaatsen voor een bepaalde studie. Keer op keer word je uitgeloot. Dan probeer je in een ander land wel deze studie te volgen. Dat doen ook veel Nederlanders. Ze wagen een kans in België bijvoorbeeld.

Het staat mooi op je CV als je gestudeerd hebt in het buitenland. Indien je dat doet en durft, zegt dat veel over je karakter: lef, flexibel, kunnen aanpassen.....

In een ander land is studeren goedkoper. Als je studeert in Engeland betaal je de hoofdprijs. Dan kan het aantrekkelijk zijn om als Engels in Nederkand te studeren. In Duitsland is studeren heel goedkoop; een Nederlander die in de grensstreek woont, wijkt uit naar Duitsland.

Kortom, universiteiten zijn internationaal, waardoor uitwisselen (ook voor langere tijd) in heel Europa gebeurt. Tussen de 2 en 3% van alle studenten in Europa doen dit (voor lange tijd).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
popeye
4 jaar geleden
@Simonsdochter nijmegen is ook een grensstreek, maar Nederlandse studenten gaan echt niet massaal naar duitsland. Andersom wel, veel duitsers op de universiteiten in nijmegen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Klopt, Nederlanders wijken niet graag uit naar Duitsland. Die gaan eerder naar België.
Jongeren spreken nauwelijks meer Duits. Terwijl Duitsers steeds meer Nederlands willen leren.
Nederlanders gaan daardoor vaker naar een universiteit waar ze Nederlands kunnen spreken of Engels.
Maar je hebt gelijk dat je daardoor veel Duits hoort op Nederlandse universiteiten.