Mag bedrijfsarts inhoudelijk de verdeling van de werkuren bepalen?

B.A vindt vanuit belastbaarheid dat ik nog maar 3x6 uur werk ipv 4x meerdere uren. werkgever is het hier niet mee eens. Mag dit advies aan de kant gelegd worden? Mag ik dat weigeren?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een werkgever hoeft niet akkoord te gaan met advies bedrijfsarts. Jij kan de oproep van je werkgever naast je neerleggen, maar dan kan deze het je wel lastig maken. Bij een rechter zul je redelijk sterk staan als je het advies van de arts op papier hebt, maar een zaak geeft stress, leidt tot verstoorde arbeidsverhouding en kosten. Dat moet je je wel realiseren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ga het gewoon proberen en lukt het je niet bespreek dat met je baas
Een arts kan jou situatie ook niet 100% inschatten in die 15 min dat daar bent. Je baas kan jou gezondheid niet inschatten maar wel de aard van de werkzaamheden enz ga het gewoon proberen mogelijk valt het je heel erg mee

Antwoorden (1)

Een bedrijfsarts geeft een werkadvies aan werkgever en werknemer en dat advies is formeel niet bindend. Een medewerker mag zijn eigen re-integratie echter niet in de weg staan, waardoor dat in de praktijk betekent dat hij het advies maar beter ongeveer kan opvolgen. Een werkgever mag de gezondheid van een medewerker niet schaden, wat in de praktijk ook betekent dat het advies het beste ongeveer opgevolgd kan worden.

Het hoeft echter niet perse letterlijk worden opgevolgd. Als de werkgever goede reden (bedrijfsbelang) heeft om je 4x4 uur te laten werken in plaats van de geadviseerde 3x6 uur, dan kom je in behoorlijk grijs gebied: het is bijna hetzelfde. Als je dat wilt weigeren, of als de werkgever de weigering zelfs als aanleiding ziet voor ontslag, zul je uiteindelijk voor de rechter aannemelijk moeten maken dat het verzoek van de werkgever niet redelijk was.

De rechter verwacht goed werkgeverschap maar ook goed werknemerschap, waarin jullie samen naar omstandigheden zo goed mogelijk invulling geven aan de arbeidsrelatie, rekeninghoudend met jouw beperkingen en het advies van de bedrijfsarts. Allemaal een beetje water bij de wijn doen en enigszins flexibel omgaan met de mogelijkheden dus.

Werkgever en werknemer kunnen overigens ook een second opion (wederom een niet bindend advies) vragen bij een andere bedrijfsarts. Kom je er ook dan niet uit, dan kun je een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV, maar ook dat is wederom niet bindend. Het gaat om de afspraken tussen werkgever en werknemer, en als een van die twee dat niet redelijk vindt dan kom je toch bij de rechter terecht.