Ik weet niet wat ik met mijn leven wil qua werk en toekomst. welke mogelijkheden zijn er om daar achter te komen?

Ik loop mijn hele carriere eigenlijk van baan naar baan en niets kan mijn interesse vasthouden. aangezien ik ook wel een keer wil beginnen aan huisje boompje e.d. begin ik nu ook wel echt behoefte te hebben en vastigheid maar ik weet niet wat ik wil en ga er zelf ook niet uit komen...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (5)

Er zijn een aantal manieren om te ontdekken wat jou aanspreekt.

Eén daarvan is een beroepsinteressetest. Die kun je gratis op Internet vinden, maar je kunt ook een betaalde versie nemen. Dat kost een paar tientjes, maar als je daarmee een einde kunt maken aan je worsteling is dat het geld zeker waard.

Een andere manier is kijken naar je hobby's. Wat doe je in je vrije tijd? En dan heb ik het niet over eventueel "vluchtgedrag" dat sommige mensen vertonen om de ellende van een rotbaan even te vergeten, maar over een echte hobby die je met passie beoefent.

Niet dat je meteen van je hobby je beroep moet maken (als je dat doet heb je geen hobby meer, en da's ook niet alles...), maar je hobby's geven je wel inzicht in de soort dingen die jou aanspreken.

Een derde manier is het aan jouw familie en vrienden te vragen. Niet "even snel tussendoor", maar er echt even de tijd voor nemen. Vertel dat je graag meer zelfinzicht wilt verkrijgen, en dat je daarvoor de terugkoppeling van je vrienden goed kunt gebruiken. Of je er ook bij vertelt dat je op zoek bent naar een beroep dat bij je past, laat ik aan jou over.

Vraag vervolgens "what makes you tick", zoals de Amerikanen het uitdrukken. Ofwel: waar loop jij warm voor? Bij welk onderwerp merkt die vriend dat jij enthousiast gaat praten, dat je stem hoger wordt, dat je ogen beginnen te twinkelen? Zelf heb je dat niet altijd in de gaten, maar een ander merkt aan jou waar jouw hart sneller van gaat kloppen.

Ik denk dat je hiermee een heel eind zult komen.

Tot slot: bedenk je dat je nog maar 24 bent. Jouw "hele carrière" beslaat dus maar een paar jaar. Het is heel normaal om op die leeftijd je draai nog niet te hebben gevonden en om van vakgebied naar vakgebied te springen. Daar hoef je je dus beslist geen zorgen over te maken. En dat "gespring" dat je nu nog doet hoeft het "settelen" niet in de weg te staan: je kunt best tegelijk aan huisje-boompje-beestje werken en nog een paar keer van baan veranderen.

Hoe dan ook, succes met je zoektocht!

10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dikke plus!
Dan kun je het beste eens proberen erachter te komen wat je precies wilt en kunt, je zogenaamde competenties laten onderzoeken. Je zult je daarvoor moeten laten testen. Er bestaan bureaus voor school en beroepskeuze waar je dit kunt laten doen.

Maar ik neem aan dat dat (nog) niet je bedoeling is omdat hier een behoorlijk prijskaartje aan zal hangen, daarom hieronder links naar een site waar je ook tegen (vrij geringe) betaling rapporten kunt opvragen na online testen en een link naar de site van het UWV waar je kosteloos enkele testen kunt doen.

contact opnemen met een bureau waar je psychologische testen kunt laten afnemen

Toegevoegd na 7 minuten:
Bij mijn antwoord is iets mis gegaan bij de laatste regel. Hier had moeten staan: Om contact op te nemen met een bureau waar je ondermeer psychologische en andere teste3n voor school en beroepskeuze kunt laten afnemen heb ik hier een link naar een landelijk register waar zulke bureaus staan ingeschreven.
10 jaar geleden
Pas op het 23e jaar is de frontale cortex van de hersenen volgroeid en pas daarna komt er geestelijk evenwicht in je leven. Bij sommige mensen komt die rijping iets later. het feit dat je je afvraagt hoe het verder moet, wijst er op dat je hersenen nu zowat klaar zijn met uitgroeien.
De kans is heel groot dat je nu ook de innerlijke rust krijgt waar je naar zoekt. Andere beantwoorders op GV geven je al de tip beroepskeuzetests te doen en andere mogelijkheden informatie te zoeken en te krijgen.
Een paar gesprekken met een psycholoog zouden je waarschijnlijk al helpen. Vraag daarnaar aan je huisarts. Verder zou je kunnen denken aan banenmarkten. Niet om gelijk te solliciteren, maar om rond te kijken om op ideeën te komen. De beste keuze is je eigen keuze!
Werken via een uitzendbureau kan je in aanraking brengen met heel verschillende soorten werk en het is heel leerzaam en informatief eens een heel ander soort baan aan te pakken dan je eigenlijk denkt te willen. Ik geef maar een raar voorbeeld: misschien werk je nu op een kantoor. Maar zou het niet interessant zijn om bij een hondentrimsalon te gaan werken? Of je bent nu tuinman. Is een baan in de zorg niets voor je? Of werken bij NS als je je mannetje staat? Niet iedereen is geschikt voor fotomodel, maar werken bij een bedrijf dat foto's ontwikkelt of print, waarom niet?Eerst proberen, want we zitten allemaal propvol vooroordelen.
Misschien doe je er goed aan een cursus of opleiding te volgen, zodat je meer waard bent op de arbeidsmarkt. Doen, zeker zolang dat huisje beestje etc. er nog niet is. heb je tijd! Investeer wat geld in je opleiding en dan maar wat minder in pret maken - als je dat zou doen-.
The proof of the pudding is eating it. Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga eens kijken bij dit bedrijf. Zij doen assesments om te ontdekken waar jouw kracht ligt. Samen met hun kan je uitzoeken waar jij het beste uitkomen.
Dit icm met je persoonlijkheid je iq en interesses.
Het is stukken beter dat een beroepstestje online. ( die kan je te makkelijk manipuleren)
Het huisje boompje beestje, is niet meer van deze tijd. De enige waar jij de rest van je leven samen moet leven is jezelf en je loopbaan. De rest is variabel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoek een reintegratie bedrijf bij je in de buurt, dit kost geld, maar zij kunnen je helpen met wat je in de toekomst graag wil. Doormiddel van gesprekken, inzicht, wat anderen vinden etc.
Het heeft mij heel erg geholpen!