Mag een docent jou verplichtten je je schrift te laten zien?

sommigen schrijven wel privé dingen in..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, prive dingen die niets met school te maken hebben kun je in een speciaal eigen schrift schrijven, voor een euro kun je die zelf bij een boekhandel kopen, lijkt me niet teveel moeite toch?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Wat denk je dat er gebeurd als jij "nee" zegt?
Dan kan hij niks doen, en als je het dan ook nog in je tas stopt is het helemaal gedaan. Dan kan/mag hij niets doen, hij is geen opsporingsambtenaar. Dus dingen uit het zicht mag hij niet tevoorschijn halen, dat valt onder fouilleren. En dat mag niemand anders dan een bevoegd opsporingsambtenaar. Ik geef bewust geen antwoord, want dan krijg ik toch alleen maar minnen. Maar een schrift is je eigendom. De docent mag het wel innemen, maar ook dan geld weer alleen als het in het zicht is. Ik vind dat zo flauw he dat soort dingen. Je belachelijk maken voor de klas. Dus volgende keer. Docent "eist" je schrift.
Jij zegt Nee, docent wil het pakken, in je tas stoppen en als hij het dan toch wil pakken, zeggen dat dit tegen de wet is.

Het beste antwoord

De Wet op de bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer (m.a.w. de Wet op de Privacy), geldt hier niet omdat "lesmateriaal" of "schoolagenda's" voorwerpen zijn die gebruikt worden in een pedagogische context en eigenlijk gemaakt zijn voor interactie tussen je docent, jezelf, je ouders en de directie. Je privacy zou wel in het gedrang komen als je docent je computeraccount op school zou controleren en hier helemaal geen aanleiding toe was. Een 'aanleiding' wordt omschreven als een vermoeden van 'schuld' (zoals het zwaar overtreden van het schoolreglement door illegaal gedownloade bestanden op je computer te bewaren). Je school kan dit echter niet alleen bij jou doen, maar dit moet gebeuren in een actie waarbij alle computeraccounts van alle leerlingen in je klas of op je school worden gescreend. TENZIJ je op heterdaad wordt betrapt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Natuurlijk mag dat. Een schrift is een schoolschrift voor schoolwerk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn docenten zeggen ALLES hard op...... ALLES wat jou belachelijk kan maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus, zet je zuiveringen dan in je eigen schrift.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prive dingen bedoel ik
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, zo'n ding is niet bedoeld voor gênante privé dingen die alleen voor jou bestemd zijn....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel goed dat hij alles hardop leest, dan heeft iedereen er lol van!
Ligt eraan of het in het Leerlingenbeleid staat in jou school. In onze staat er niets in, dus het is niet verboden.