Moet ik mijn werkgever doorgeven dat ik getrouwd ben?

Ik ga van de zomer trouwen, maar heb mijn werkgever hier nog niet van op de hoogte gesteld. Ik heb het helemaal niet meer naar mijn zin bij deze werkgever en deel liever niet te veel over mijn priveleven. Volgens mij moet ik mijn burgelijke staat doorgeven vanwege belastingen/pensioen, moet ik dit zelf bij mijn werkgever doorgeven? Of gebeurt dit automatisch? En is het verplicht om de persoonsgegevens van partner door te geven? Hoeveel moet een werkgever weten?
Bedankt voor de reactie. Helemaal niet doorgeven is ook niet wat ik wil, maar ik vroeg me af hoe het precies zat. Ik zal mijn werkgever binnenkort op de hoogte stellen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
14.2K

Antwoorden (1)

Nee, voor de Belastingdienst of het pensioenfonds hoef je niet aan je werkgever door te geven dat je gaat trouwen. Die krijgen dat gegeven automatisch door van de gemeente.

Maar het is toch handig als je aan de werkgever doorgeeft. Ik kan me voorstellen dat er over en weer gegevensuitwisseling is tussen werkgever en pensioenfonds. Stel nu dat op zo'n overzicht van het pensioenfonds voor de werkgever plotseling een partnerpensioen verschijnt. Dan is het toch handig dat hij dat al wist.

Denk verder aan: wie waarschuwen in noodgevallen. De kans is groot dat je wil dat da
dat je aankomende huwelijkskandidaat is.
Toegevoegd op 30 december 2019 19:45: tekst
Computoon