Wat moet ik van school verwachten betreft een luistertoets?

Aankomende week is er bij ons op school tentamenweek waaronder luistertoetsen staan ingepland. Nu doe ik HAVO en staat er voor aankomende maandag een luistertoets Frans gepland. Nu staat er op de site van cito dat de franse luistertoets 2013 niet voor maandag 21 januari mag worden afgenomen. Waar moet ik nu vanuit gaan? Dat ik die van 2012 krijg of dat hij niet doorgaat? http://www.cito.nl/nl/onderwijs/voortgezet%20onderwijs/schoolexamens/over_kijk_luister/afnamedata_2013.aspx

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het lijkt me logisch dat je dan die van 2012 krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de school zich niet heeft vergist in de afnamedatum krijg je een oude (dus van 2012 of eerder). Die van 2013 is nog geheim op de afnamedatum die je noemt.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
s dat niet heel onlogisch omdat scholieren deze vorig jaar ook al hebben gemaakt ? (in het idee van fraude) en omdat ik verder wel geheel deelneem aan het examen van 2013?
Computoon
11 jaar geleden
Een beetje vreemd is het wel. Want ik zou verwachten dat je dan óók nog die van 2013 krijgt . Die van 2012 (of eerder) is dan een extra gelegenheid, zodat er een 'betrouwbaarder' deelcijfer voor luistervaardigheid kan worden gegeven. Is het fraude om een oude toets nogmaals te gebruiken als oefenmateriaal voor een schoolexamen? Nee, met proefwerken gebeurt dat ook wel. De vragen wat anders formuleren, de opgaven wat anders inkleden en je kunt zonder probleem weer vooruit. Bedenk ook dat bij een luistertoets (althans, zo was het toen ik lang geleden op de Havo zat) het boekje met de antwoordmogelijkheden in twee versies bestaat, waarbij de antwoorden aan elkaar gelijk zijn maar per vraag in een andere volgorde staan. Het lijkt me sterk dat iemand dat allemaal kan onthouden en gelijktijdig geconcentreerd kan luisteren. Mijn gedachte is dus: krijg je na de luistertoets (van 2012 of eerder) er nog een (van 2013, die niet eerder afgenomen mag worden dat het CITO-voorschrijft), dan is er niets aan de hand. Het is wel foute boel als je school te vroeg de luistertoets van 2013 zou afnemen. Dat mag niet van het CITO.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja daar heb je gelijk in. Het is zo dat dit de allerlaatste luistertoets is die we op school hoeven te maken en dus dé luistertoets die mee zal tellen voor het examen..
De vraag is of je in het eindexamenjaar zit. Anders kan je ook die van 1997 krijgen bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik zit in mijn examenjaar. Dit is de laatste luistertoets die we doen en hij telt ook mee voor het examen..