Waarom is lezen zo belangrijk?

En dan bedoel ik voornamelijk literatuur. En wat is het nut van literatuuronderwijs? Het dwingen leerlingen te lezen, maar waarom is dat zo nodig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
Ritsuka
11 jaar geleden
ja, je zult maar eens kennis opdoen, dat kan echt niet hoor dat ze graag willen dat je dat doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb echt niks tegen lezen hoor, maar ik bedoel echt het nut van literatuur, zoals beter historisch inzicht en dat soort dingen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kennis is prima, literatuur is een kunstvorm en zou naar mijn idee dus ook gewoon een keuze moeten zijn. Anders dan het lezen van lesboeken. Ik kijk liever films om een verhaal tot mij te krijgen of speel liever een verhalend spel dan een boek te lezen.

Antwoorden (4)

Lezen is leren, leren is begrijpen, begrijpen is kennis en kennis is macht.

Lezen is goed voor de ontwikkeling en dit zorgt voor later meer kansen op de arbeidsmarkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het gaat denk ik meer om je leesvaardigheden dan de kennis die je daar uithaalt. Ik zie de kennis niet echt van een of ander vreemd onmogelijk surrealistisch verhaal over een irritant gevoel van een krekel wat wij vorig jaar moesten lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is één boek hjth. Er zijn er meer...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook sprookjes leren ons bijvoorbeeld normen en waarden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hmm, ik heb het nut er niet zo van ingezien, maar misschien verander ik nog van mening...
Literatuur is zo belangrijk omdat zij de zin van het menselijk bestaan – op een bijzondere manier – onderzoekt en vorm geeft; omdat literatuur de verscheidenheid, de complexiteit en de vreemdheid van ons bestaan laat zien. Want in literatuur kijken we naar het leven met alle kwetsbaarheid, eerlijkheid en scherpzinnigheid waarover we beschikken. Tenminste als we met aandacht lezen, en dat is wat ze je willen leren op school!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een samenleving als de onze is lezen op zichzelf belangrijk, omdat het opdoen van kennis belangrijk is. Lezen is een manier om kennis op te doen en hoe beter je in staat bent teksten te begrijpen, hoe meer kennis je opdoet. Door veel te lezen, ontwikkel je die vaardigheden, waardoor dat makkelijker wordt.
Maar jou vraag gaat specifieker over literatuuronderwijs op school. Dit is een hele goede vraag en het antwoord is eigenlijk niet te geven. De waarheid is namelijk dat hier maar weinig onderzoek naar gedaan is en dat docenten en onderwijskundigen verschillende opvattingen hebben over het nut van literatuuronderwijs. Er zijn geen duidelijke doelstellingen voor literatuuronderwijs. Doelstellingen die wel genoemd worden zijn zelfontplooiing en culturele en maatschappelijke vorming, maar of dit ook echt bereikt wordt met het lezen van literatuur is niet duidelijk.
Zelf denk ik dat het meer een kennismaking is met een stukje van de Nederlandse cultuur, dan dat het echt van nut is voor je persoonlijke ontwikkeling. Natuurlijk kun je er wel iets van leren, maar literatuur lijkt mij niet een noodzakelijkheid, hoewel lezen op zichzelf dus wel van belang is.

Bron: vanaf p76 gaat over literatuuronderwijs
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door het lezen van literatuur leer je om kennis te nemen van andere manieren van denken, redeneren etc. Daarmee verbreed je je visie op de wereld en de mensen. Dat is één van de taken van ons onderwijssysteem. Niet alleen het klaarstomen voor een baan of vervolgonderwijs, maar het ontwikkelen tot een mens met brede kennis en interesse.