Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Vaste ouderschapsverlof opeens verplicht toch te werken, kan dit?

Ik heb in mijn contract geen vast rooster vastgelegd staan, maar wel al geruime tijd is men akkoord gegaan met 1 vaste ouderschapsverlofdag eens in de 2 weken (dit staat op papier). Kan men mij nu toch verplichten die vaste ouderschapsverlofdag te gaan werken en maar een andere dag in die week ouderschapsverlof te nemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Als er zwaarwegend bedrijfsbelang bij speelt, kan dat. Dat moet dan wel gemotiveerd worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet altijd, alleen bij zwaarwegend belang voor een bedrijf.
En dat zwaarwegend belang moet een bedrijf inderdaad ook goed kunnen onderbouwen. Een reden kan bijvoorbeeld zijn dat de continuiteit van het bedrijf ernstig in gevaar komt door jouw afwezigheid op je "ouderschapsdag". Meestal is dit niet het geval en komt het roostertechnisch gewoon wat handiger uit. Als dit het geval is sta je een stuk sterker wanneer je weigert. Daarnaast kan het zo zijn dat jij je privéleven al hebt ingericht op deze vaste ouderschapsdag en bijvoorbeeld kosten hebt gemaakt voor clubs/lidmaatschappen e.d. Dit zou betekenen dat je werkgever je onnodig op kosten jaagt. Het tijdstip van de afspraak is ook belangrijk. Als jij al maanden conform afspraak dit verlof geniet, wordt het nog lastiger voor de werkgever om dit terug te draaien.
De vraag is echter of dit allemaal nodig is. Is het voor jou onmogelijk om je werkgever tegemoet te komen? Want hoewel het niet netjes is van de werkgever om op zijn afspraken terug te komen, zal het de verstandhouding niet ten goede komen indien je weigert.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding