moet ik een veva opleiding doen om mariniers opleiding te doen?

Ik wil over twee jaar na de opleiding die ik nu doe bij het korps mariniers. Nu zat ik op defnsie.nl te kijken bij vacatures en leek het of je eerst een veva opleiding moest doen... (marinier of onderofficier maakt mij niet echt uit)

http://werkenbijdefensie.nl/vacature/veva-onderofficier-korps-mariniers-543.htm

Ik weet niet of dit verplicht is en of ik me hier ook moet aanmelden.

Nu doe ik elektrotechniek maintainance mbo 4, en 20 jaar als ik klaar ben.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Nee, je mag en kan ook rechtstreeks solliciteren.
Immers defensie maakt ook veelvuldig gebruik van zijinstromers, en geloof me deze hebben dat ook niet gedaan.
Uiteraard heb je hiermee wel een voorsprong, maar dat is miniem.
De opleiding waarmee je nu mee bezig bent kan je alle kanten op, ook rechtstreeks als onderofficier.
Persoonlijk zou ik eerst bij een ander onderdeel solliciteren, om te proeven en om wat meer vakdiploma's op te doen en als je expiratiedatum nadert over te stappen richting het korps ( je neemt dan in ieder geval een stuk ervaring en kennis mee, en ook je conditie is dan enigszins op een aardig niveau gebracht ).
Intern doorstromen gaat namelijk gemakkelijker dan van buitenaf.
Zekers als je ook nog eens onderofficier bent.

Succes, maar wel eerst je civiele vakopleidingen afronden.
Want defensie bied geen (baan)garantie meer voor het leven ( helaas ervaringsdeskundige ) .