Geen contract betekend dat voor onbepaalde tijd?

Als men in dienst is gegaan en nooit heeft getekend voor een contract. Is dat automatisch een contract voor onbepaalde tijd? Hoe zit dat precies?

(link zijn ook welkom)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Kijk even op de onderstaande link. Daar staat veel over dit onderwerp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het lijkt mij eerder dat dat een gevalletje is van: "Bij problemen en conflicten heb je geen poot om op te staan".

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit draadje biedt misschien wel handige informatie voor jouw situatie:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=55795

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog betere informatie:
http://80.69.65.57/smartsite.dws?id=31999
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De maandelijkse betalingen garanderen dat er een dienstverband is (was?).
Wel goed bewaren, die stroken.
Als er maar genoeg salarisstroken zijn kan je inderdaad spreken van dienstverband voor onbepaalde tijd.
Indien er geen andere documenten zijn waaruit blijkt dat het contract voor bepaalde tijd is aangegaan, mag je daar inderdaad vanuit gaan. Met andere documenten bedoel ik bijvoorbeeld een brief of e-mail met daarin een aanbod om voor een bepaalde tijd periode in dienst te treden/arbeid te verrichten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, geen contract en geen ander bewijsmateriaal van een bepaalde tijd contract betekent een contract voor onbepaalde tijd, waarbij dan de wettelijke opzegtermijn geldt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit betekent inderdaad dat je een aanstelling voor onbepaalde tijd hebt mits je vaker dan vier keer bent opgeroepen door jouw werkgever.

Als bewijs heb je in geval van ontslag loonbriefjes nodig, of indien je die niet hebt gehad bankafschriften waaruit blijkt dat je salaris binnen hebt gekregen.

Indien je jouw salaris contact kreeg uitbetaald zijn alleen jaaropgaven ook voldoende.

Alleen jaaropgave is een werkgever verplicht om te verstrekken. Loonbriefjes of andere bescheiden alsmede betaling via een bank zijn niet verplicht in Nederland.

Enige twistpunt is de proeftijd. Werk je korter dan een mand kun je wettelijk gezien zonder reden ontslag nemen of krijgen. Ook zonder contract.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De werkgever is wel degelijk verplicht een 'loonbriefje' (loonstrook) te verstrekken aan de werknemer. Voor de liefhebbers zie artikel 7:626 BW.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook de opmerking over de proeftijd is niet helemaal volledig. Een proeftijd dient altijd schriftelijk te worden overeengekomen. Als er geen schriftelijke arbeidsovereenkomst is en er geen CAO van toepassing is waarin een proeftijd is opgenomen, is er dus ook geen proeftijd van toepassing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je correcties en aanvullingen.
Je hebt een contract voor onbepaalde tijd.
Met het gemiddeld aantal uren wat je de laatste drie maanden gewerkt hebt. (weerlegbaar rechtsvermoeden)
Uiteraard als je drie maanden gewerkt hebt.