Ben 50% van mijn uren verloren en heb een vast contract. Ben overigens ook onder de 500 euro gaan verdienen als huisvrouw. Waar heb ik recht op?

Hallo, ik werk voor een schoonmaakbedrijf en heb een vast contract (13 jaar). Ik werkte 20 uur in een week en dat is nu verlaagd naar 10 uur per week. Ik werkte op twee plekken, in de ochtend en avond 2 uurtjes. Nu is het zo, dat ik sinds een half jaar minder ben gaan werken, mijn ochtendbaan is komen te vervallen. Deze is vervallen omdat het bedrijf waar ik schoonmaakte heeft gekozen voor een ander schoonmaakbedrijf. Ik heb drie banen aangeboden gekregen maar deze waren niet vergelijkbaar met dat werk. Wat kan ik hiertegen doen?
Daarnaast hoorde ik ook van anderen dat als je als huisvrouw minder dan 500 verdiend, bv 350 dat je dan ergens een aanvulling kunt krijgen tot die 500. Zou iemand mij kunnen helpen, want ik zou graag willen weten wat mijn rechten zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je hebt minimaal 5 uren werk verloren. Als je ook voldoet aan de andere voorwaarden heb je m.i. recht op een WW-uitkering. Globaal gesproken zijn die andere voorwaarden: beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt (inschrijven bij UWV Werkbedrijf + sollicitatieplicht en passend werk aanvaarden); geen recht op loon hebben over de verloren uren; in de 36 weken voor je werkloos werd minstens 26 weken hebben gewerkt, al was het maar een dag; in de vijf jaar voor je werkloos werd minstens 4 jaar hebben gewerkt - en minimaal 52 dagen per jaar.

Heb je recht op ww dan krijg je altijd een basisuitkering van 3 maanden. De eerste 2 maanden krijgt je 75% van je dagloon, de derde maand 70%. Als je langer dan 3 maanden WW krijgt, blijft de hoogte van je uitkering na de derde maand 70% van je dagloon. Er zit uiteraard een maximumduur aan de ww en die heeft (gemaximeerd) een relatie met het arbeidsverleden.

Uiteraard moet je, zoals al geschreven, passend werk aanvaarden (en het is tegenwoordig zeer snel passend) en als je dat hebt gekregen houdt de ww uiteraard ook op, al dan niet geheel.

Van een uitkering voor huisvrouwen die minder dan eur 500.- verdienen is mij niets bekend.
Computoon