Hoe maak je precies een SMART? ik moet het maken voor school. Heeft iemand voorbeelden of tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat bedoel je met een SMART ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja idd.
Hoe kan ik dat het beste doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb voor de A altijd ambitieus geleerd..

Antwoorden (3)

Als je SMART bedoelt als:
Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden

Dan kun je een doelstelling hebben als deze:

Jan verkoopt in de week van 24 januari minstens voor € 3000 aan schoenen.

De vraag is echter een beetje onduidelijk, dus ik hoop dat ik je heb kunnen helpen. Ik zou verder niet weten wat je anders zou kunnen bedoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt aan het onderwerp.
Laat ik een sportonderwerp pakken, hardlopen.
je bent b.v. aan het trainen voor de halve marathon.
Specifiek: halve marathon rennen in 1 uur en 3 kwartier
meetbaar: Ja, de tijd
acceptabel: Wil je het zelf??
realistisch: Kan die halve marathon in de gestelde tijd gelopen worden
Tijdsgebonden: over 2 maanden

Specifiek: Het gaat er om dat je duidelijk aangeeft WAT je wilt met welke EIS/EISEN.
Meetbaar: Het moet meetbaar zijn, dus exact aangeven wat de eis is en die moet duidelijk gesteld en te controleren zijn.
Acceptabel: Wil je het zelf en denk je het te kunnen? Als het opgedragen wordt door iemand anders maar je het eigenlijk zelf niet wilt kan je er niets mee, want niet gemotiveerd.
Realistisch: Is het mogelijk wat ik wil EN is het voor mij mogelijk in de gestelde trainingsperiode
Tijdsgebonden: Leg jezelf een eindtijd op, anders stel je je doel steeds uit als je denkt dat het niet gaat lukken.

Toegevoegd na 1 minuut:
kijk eens op onderstaande link!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Smart = specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Smart wordt gebruikt bij het formuleren van doelstellingen. Een doelstelling moet dus Smart staan. Ga heel specifiek alle kenmerken af die een smart doel moet hebben.
Bv je wilt dat Karel zijn tanden leert poetsen.
specifiek: Karel moet zijn tanden leren poetsen
Meetbaar: Is het resultaat meetbaar? Kun je dus achteraf zien of het doel behaald is?
Realistisch: is het een realistisch doel? Is het haalbaar voor Karel? Als Karel bv verlamd is, is het heel moeilijk voor hem.
Tijdgebonden: hoe lang mag Karel er over doen om het te leren? Bv een maand.

Al die gegevens bij elkaar kun je in een doel zetten. Het gaat om Karel die moet leren tandenpoetsen. Alle punten van Smart meegerekend kan dat dus worden:
Karel leert binnen een half jaar zijn eigen tanden te poetsen.
Je laat dus in het doel zien wanneer het behaald moet worden, om wie het gaat, wat hij moet leren.

Vroeger werd een doel anders gezet, veel opener. Dan zou het doel geweest zijn: Karel moet leren tandenpoetsen, of: karel leert zelf zijn tanden poetsen. Je mist hier echter wat informatie in. Daarvoor kun je Smart goed gebruiken.