Wat heb ik voor mogelijkheiden met mbo diploma verpleegkundige?

Hoi,
ik heb en duitse diploma verpleegkundige (in nederland: mbo verpleegkundige)
ik werk nu in nederland en wil graag weten wat ik voor mogelijkheiden heb om meer te verdienen.

ik zou graag arts worden. wat moet ik doen? Hoe lang duurt dat?
wat heb ik voor andere mogelijkheiden meer te verdienen.

hartstikke bedankt

sarah

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Als ik vraag zo lees, vraag ik me vooral af of je nu arts wilt worden om je graag als arts wilt werken, of dat je vooral graag meer wilt verdienen. Dat laatste is een legitieme wens, maar het maakt de vraag wel anders.

Als je arts wilt worden, moet je geneeskunde studeren. En het verschil tussen MBO en universiteit is best groot. Je zult in elk geval eerst een HBO-propedeuse moeten halen, óf alsnog (evt. via staatsexamens) je VWO-diploma halen. Geneeskunde is een lotingstudie, en de kans dat je wordt toegelaten, hangt o.a. af van je cijfers. Ik weet niet hoe je kansen zijn als je van het HBO komt, maar gemakkelijk zal het niet zijn. Met MBO-4 verpleegkunde kun je óf een (zorg-gerelateerde) propedeuse halen, óf proberen via bijscholingen je niveau 5 diploma (HBO-V) te halen. Een volledige HBO opleiding bereidt je allicht beter voor op de universiteit.

Als je wordt toegelaten, is de kans groot dat je te maken krijgt met de langstudeerboete. De studie duurt 6 jaar, maar als je al een jaar of langer kwijt bent met het behalen van je HBO, zul je bij een kleine uitloop al fors meer collegegeld moeten betalen. Je moet dus flink sparen, lenen, of er heel veel naast werken. Na die 6 jaar ben je basisarts, en dan kies je een specialisatie. Je kúnt wel aan de slag als basisarts, maar dan kun je weinig, behalve medisch adviseur worden bij een verzekeraar of een adviesbureau ofzo. Gangbaar is dus dat je een specialisatierichting kiest, en daar ben je - afhankelijk van de gekozen richting - nog 3 tot 8 jaar mee bezig. Het is dus een lange weg.

Andere mogelijkheden om meer te verdienen hangen af van de plaats waar je werkt, niet altijd van je opleiding. Zo verdienen HBO en MBO verpleegkundigen meestal hetzelfde, tenzij die HBO'er een leidinggevende functie heeft. Als je dat ambieert, zou je kunnen proberen je HBO-V te halen. Wat ook nog kan, is dat je na je HBO een specialisatie kiest, waarmee je meer verantwoordelijkheden hebt, en vaak ook meer verdient. Je zou ook op kunnen klimmen tot nurse practitioner, dan draai je veel meer eigen spreekuren en heb je meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Zo mag een nurse practitioner ook medicijnen voorschrijven, en voer je dan taken uit die anders door een arts gedaan zouden worden. Voor de opleiding is volgens mij wel een minimum aantal jaren ervaring als (HBO-)verpleegkundige vereist, maar het zou geen onlogische keus zijn voor een verpleegkundige die meer verantwoordelijkheden wil.