Wat is het verschil tussen functie jaren en datum in dienst?

Op mijn loonstrook staat het volgende:
Anc./functiejaar 11
Datum in dienst 01-07-2001

Als ik naar de datum in dienst kijk ben ik 9 jaar in dienst.
Maar mijn functiejaar is 11
Wat is het verschil en waarom is het verschillend?
Moeten die getallen niet gelijk zijn?
Dus bijvoorbeeld 9 jaar in dienst en functie jaar 9?

Ik werk in de zorg en val onder het cao VVT
Ik ben 31 jaar en werk 32 uur (voor onbepaalde tijd) als verzorgende IG.

Voordat ik in vaste dienst kwam heb ik wel een aantal jaren als inval kracht gewerkt bij de zelfde stichting.
Zou het daarmee te maken kunnen hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.9K

Het beste antwoord

De term 'functiejaar' wordt vaak gebruikt om te bepalen op welk punt in de standaardloonontwikkeling je in een bedrijf zit. Het idee is dan dat je volgens een bepaald schema loonsverhoging krijgt op basis van je ervaringstijd.

Je bent negen jaar in dienst, maar krijgt dus (neem ik aan) het salaris dat hoort bij elf jaar ervaring. Dat kan goed kloppen, je hebt immers langer ervaring bij het bedrijf dan de negen jaar dat je er in loondienst bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

'Functiejaren' worden ook vaak toegapast/gebruikt om tevredenheid uit te drukken. Je krijgt er dan bijvoorbeeld één of twéé extra functiejaren bij. Kassa....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
functiejaren heeft te maken met inschaling en ervaringsjaren elders opgedaan. Ook wel toegekend om een bepaald gewenst salarisniveau bij indiensttreding te bereiken.
Ander zou je bij verandering van dienstbetrekking telkens opnieuw moeten beginnen (onderaan de trede van de salarisschaal van de functie) en dat klopt niet met de ervarings- en loonwaarde.