Mogen je collega's een tassencontrole houden zonder dat je er bij bent?

Mogen je collega's zomaar in je tas kijken als je er op dat moment zelf niet bij bent?

Collega's zijn dan wel bedrijfleiders of assistent bedrijfleiders, maar ik dacht dat alleen maar mocht als je er bij bent, voor het zelfde geld doen ze juist wat in je tas als ze kwaad willen bijvoorbeeld, mijn gevoel zegt dus dat het niet mag?

Toegevoegd na 45 seconden:
Tassen controles staan wel in het beleid aangegeven, dus dat is het probleem ook niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was dat om te controleren of je collega spullen stal op het werk? Ik vind het een hele vreemde gang van zaken! Zelfs als je niks te verbergen hebt, is een tas een privé-ding. Ik zou zwaar de pest in hebben als iemand de mijne zou doorzoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welnee, ze zat net in haar inwerkperiode.

Het beste antwoord

Volgens mij moet een eventuele controle wel aangekondigd zijn in de voorwaarden of beleidsrichtlijnen. Je geeft aan dat die er zijn en je hier dus impliciet mee akoord gaat.

De controle op zich is het probleem niet.

Een ander verhaal is het zonder reden doorzoeken van je spullen waar je zelf niet bij bent. Dit is volgens mij niet toelaatbaar en een behoorlijke inbreuk op je privacy.

Je geeft zelf ook al een tweede reden aan waarom het niet toelaatbaar is. Er is immers geen bewijs dat er niet iets in de tas wordt gedaan. Bij een tassencontrole van werknemers moet de werknemer wel aanwezig zijn.

Dit soort zaken zijn denk ik juridisch hetzelfde als het bespioneren van het personeel met verborgen camera's. Zonder echte gerede twijfel mag je dit soort zaken niet doen.

Het probleem is echter dat gelijk hebben en gelijk krijgen heel lastig is. Je zult hiervoor naar de rechter moeten gaan en veel werknemers zullen sneller kiezen voor een andere werkgever in verband met de hoge proceskosten. Is er wellicht een ondernemingsraad waar je een klacht kan indienen of dit in meer algemene zin kan wegleggen?

Toegevoegd na 33 minuten:
NB. Zelfs een politieagent mag niet zomaar in je tas kijken, laat staan winkelpersoneel en al helemaal niet stiekem.

Als je weigert kan dit wel consequenties hebben natuurlijk, zeker bij de wat aggressievere winkelketens die het niet zo nauw nemen met een netjes personeelsbeleid en gehaaid zijn om werknemers die te veel lastige vragen stellen het onmogelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja ik denk dat je over het laatste ook helemaal gelijk hebt helaas.

Andere antwoorden (5)

Nee, je mag niet zonder toestemming in iemands tas kijken. Dit is schending van de privacy. Het mag wel als je er toestemming voor geeft en erbij bent.
amc
13 jaar geleden
Nee dat mag niet. En dat mag ook niet omdat het in het beleid staat aangegeven. Jouw collega's hebben niks in je tas te zoeken en al zeker niet als je er niet bij bent. En als ze in je tas willen kijken als je er wel bij bent is dat nog steeds geheel vrijblijvend. Je mag dit weigeren. Of dat verstandig is voor je carrière moet je zelf beslissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij kan het meewerken aan een tassencontrole slechts op vrijwillige basis plaatsvinden. Dat betekent dus dat je in moet stemmen met het feit dat er op dat moment in je tas wordt gekeken. Als je er niet bent stem je niet in met controle en mag er dus ook niet in je tas worden gekeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dit mag niet. Ook niet als je er wel bij bent.

Omdat het in het beleid staat, mag het nog steeds niet, dan zouden ze van alles in het beleid kunnen zetten. Wetgeving gaat hier absoluut voor, het zou een schending zijn van je privacy.

Het kan wel voorkomen dat wanneer je op een fabriek werkt en er zijn bepaalde veiligheidsvoorschriften dat je dan een visitatie krijgt van de beveiliging. Zelf heb ik ook op het terrein van een (chemische) fabriek gewerkt en daar mocht je bijvoorbeeld geen elektronische apparatuur meenemen (zoals een cd speler e.d.) en geen alcohol. Dit stond in de veiligheidsvoorschriften van de fabriek. Wanneer je een visitatie kreeg en je had iets dat niet mocht, kreeg je in eerste instantie een waarschuwing, ging je na 2 waarschuwingen weer in de fout, mocht je het terrein niet meer op voor een bepaalde periode.

Wel gelachen, bij iemand een paar 18+ dvd's in de tas gedaan en met de beveiliging in het complot een visitatie geregeld...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat mag niet. Ze mogen wel tassencontrole houden, maar jij moet je tas ophouden en alle vakjes openen. Zij mogen er niet met hun handen aanzitten en al helemaal niet als je er niet bij bent.