Ik heb een nul uren contract, maar ik krijg geen vrij met kerst. Mag dat?

Ik heb een nul uren contract, maar de manager geeft mij geen vrij met kerst wegens 'verwachte drukte'. Dus ik moet flexibel zijn. Maar om mij geen 1 dag vrij te gunnen in met de kerst, gaat dat niet te ver? En mag dit wel met een nul uren contract?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
39.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar werk je, onder welke cao en wat staat daar in?
In de horeca en zorg bv is het normaal dat je met
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
( te snel geplaatst) feestdagen werkt, wel meer beroepen trouwens.

Antwoorden (3)

Per jaar heb je recht op minimaal 4 weken vakantie. Dat is 4 keer het aantal uren dat je (gemiddeld) per week werkt. Als je 10 uur per week werkt, dan heb je recht op 4 x 10 uur = 40 uur vakantie. Dit is het wettelijk minimum. Werk je minder dan 10 uur, dan heb je ook recht op deze 40 uur. Helaas kun je deze dagen niet laten uitbetalen. De dagen boven het wettelijk minimum wel. Op kerstdagen heb je geen vrij ben een nul uren contract

Toegevoegd na 1 minuut:
SORRY ** WEL VRIJ ** neem een kijkje op deze site:http://www.fnvjong.nl/Rechten-en-plichten/Vakantie-vrijedagen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een nul uren contract heeft als nadeel dat je in principe op oproep basis beschikbaar bent. Meestal wordt er (onofficieel) de regel gehanteerd dat als je niet kun werken je dit aan voorhand aan moet geven, je kunt dus prima weggaan in de zomer als je dit doorgeeft, zo ook met tentamens of verhuizing oid.
Wij hanteren op werk bijvoorbeeld dat we tijdens de kerstvakantie het ene jaar op oud en nieuw werken en het andere jaar op 1e/2e kerstdag.

Je manager mag je echter maar maximaal 40 uur in de week inplannen, ook met een nul-uren contract. (misschien kun je hier je voordeel uit halen?)

Nu weet ik niet waar je werkt, maar op als het over een supermarkt (of een ander bedrijf met voldoende werknemers) gaat kun je vast wel wat regelen met collega's

Het is wel zuur dat je zo'n manager hebt, maar als je puur kijkt naar cao & contract mag je manager dit waarschijnlijk doen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Wil hier nog wel even aan toevoegen dat je, gezien je nul-uren contract, niet verplicht ben om te werken. Je mag weigeren, of dit verstandig is, is een tweede. Het kan zijn dat je op verkeerde voet komt te staan met je manager.

Toegevoegd na 7 minuten:
nogmaals een toevoeging :)

Tevens klopt het niet helemaal wat het andere antwoord zegt, niet elk bedrijf hanteert eenzelfde cao, het kan zijn dat TS werkt bij een bedrijf dat 365 dagen per jaar open is en dus gewoon oproepbaar moet zijn tijdens feestdagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat mag niet met een 0 uren contract.
Op basis van dergelijke contracten bepaalt de werknemer wanneer hij/zij beschikbaar is voor werkzaamheden.
De werkgever kan hooguit "vragen" of je beschikbaar bent maar dit niet afdwingen. De beslissing ligt bij jou!
Dus kun je gewoon zelf je vrije tijd bepalen. Ook met kerst.

Dit is een rechtstreeks gevolg van zo'n contract wat de werkgever ook gewoon moet respecteren.
Immers, als er geen werk is dan zal hij jou ook niet oproepen en dan heb je ook geen recht op doorbetaling.

Het 0 uren contract heeft voor de werkgever veel voordelen. Hij betaald alleen die uren volledig met sociale verplichtingen voor de tijd dat jij voor hem daadwerkelijk werkt.
Hij hoeft jou niet door te betalen als er voor jou feitelijk geen werk is en jij hebt maar zeer beperkt recht op sociale voorzieningen zoals WW en ziekengeld.

De keerzijde is dat jij bepaalt wanneer je beschikbaar bent om werkzaamheden uit te voeren. Dat kan in sommige gevallen voor de werkgever slecht uitkomen als jij "NEE" zegt. Maar dat recht heb je dan wel.

Als de werkgever wil dat jij altijd beschikbaar voor hem bent dan zal hij je een contract moeten aanbieden waarin hij garant staat voor minimaal een 40 urige werkweek. Dus, ook doorbetalen als het werk er niet is en volledige bescherming en doorbetaling in geval van ziekte en vakantie.

Met een 0 uren contract mag de werkgever in principe ook geen sancties opleggen als jij weigert te werken op tijden die de werkgever verlangt.
Anderzijds is de werkgever niet verplicht jou op te roepen voor werk. Hij kan er voor kiezen anderen op te roepen en jou thuis te laten, daar is hij dan vrij in.
Het 0 uren contract is dus voor beide partijen zeer vrijblijvend maar voor een werkgever heel lucratief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hehe toch nog een goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:) ik snap het spelletje soms wel...