Waarom leer je op school hoe je een zin in zinsdelen moet delen?

Wij moeten het doen en elke keer zit ik te denken waarom we het nou moeten doen. Waarneer zou je het later gebruiken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het goed is gebruik het je het nu ook. Je hebt namelijk een vraag met twee zinnen toelichting gesteld, tamelijk doch niet geheel correct - dat heeft echter niets met de zinsbouw te maken maar alles met foutloos schrijven - en je weet blijkbaar hoe dat moet omdat je het geleerd hebt. Bingo.

Antwoorden (6)

Waarom je zinsdelen leert is als volgt
Als je later gaat werken moet je natuurlijk solliciteren dan moet je een brief typen en als je dan fouten maakt nemen ze dat mee in de beslissing en als je dan aangenomen worst dan zul je enorme fouten met E-mails krijgen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat jij ook problemen gaat krijgen dan.. Serieus: je kunt prima spellen zonder te weten hoe je een zin in zinsdelen moet verdelen. Dat staat volledig los van elkaar en is een andere tak van sport.
Ook is het vaak belangerijk voor andere talen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het Nederlands is het eigenlijk niet zo heel erg belangrijk, maar in andere talen kan het wel heel erg belangrijk zijn. In het Duits en Latijn bijvoorbeeld. Dan krijg je andere zinsconstructies bij verschillende functies van zinsdelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen die Duits en Latijn in hun pakket hebben gehad zijn in het algemeen veel beter in Nederlands, dus het heeft wel degelijk zin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1. Dat is onzin.
2. Dat betekent niet dat het voor het Nederlands nuttig is om zinsdelen te kunnen herkennen en benoemen.
3. "over het algemeen" zou beter passen in de context van je zin.
Ontleed het (niet bestaande) woord waarneer bijvoorbeeld maar. Waar leg je iets neer? Op welk moment doe je dat? Wanneer doe je dat? Is dat belangrijk? Ja, dat is het!
Door te ontleden begrijp je hoe zinnen in elkaar steken en waarom je op welke plek welk soort woord gebruikt. Zonder die oefeningen krijg jij dat taalgevoel niet, dat moet echt worden ontwikkeld. Vooral tegenwoordig is dat zelfs zeer belangrijk, want door sms en msn gebruiken jonge mensen zoveel afkortingen dat ze soms het gewone taalgebruik verleren.
Als jij bijvoorbeeld een sollicitatiebrief moet schrijven maar deze bevat heel slechte zinnen, dan is jouw kans op een goede baan kleiner dan die van een persoon die grammaticaal correcte volzinnen schrijft. Dat is één van de voorbeelden waarom op school daaraan gewerkt wordt.
Amadea
11 jaar geleden
Om inzicht te krijgen in zinspatronen; wat is onderwerp, wat is de persoonsvorm, wat is het lijdend voorwerp, wat is het meewerkend voorwerp, enz. Door een zin goed te ontleden, leer je bijv. inzien waarom een zin als 'ik pas die schoen niet' fout is (als bedoeld is: 'Mij past die schoen niet'). Of: "IJs met slagroom ben ik dol op". Of : 'de reizigers worden verzocht in te stappen" (alhoewel je een fout van deze soort zo vaak hoort dat je jezelf kunt wijsmaken dat het correct Nederlands is). Je leert ook dat bij een enkelvoudig onderwerp een enkelvoudige persoonsvorm hoort zodat je een fout als "De data is aangeleverd" zult vermijden. Zonder kennis van zinsdelen wordt het correct leren schrijven van bijv. Duits vrijwel onmogelijk.
Computoon
11 jaar geleden
Ontleden leer je om te begrijpen wanneer je aan het eind van een werkwoord een d schrijft en wanneer een t, je leert het om te begrijpen waarom in het Duits een n of s of m volgt en op welke woordsoorten, je leert het om het verschil te begrijpen tussen good en well en tussen bon en bien, je leert het om te weten welke zinsdelen je hoe kunt omgooien, je leert het om inzicht te krijgen in de patronen die talen hebben.
Je leert een instrument om in te kunnen zien waarin talen overeenkomen en verschillen in hun manieren om de wereld in woorden te vatten.
Al begrijp ik wel dat taal niet ieders hobby is hoor ;-)