Moet je achter wil een t zetten wanneer je wil (van willen) achter jij, hij, zij etc. plaatst? Indien dit zo is, waarom zie ik dit dan nooit staan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.6K

Antwoorden (3)

Wil zonder 'T' is informeel maar daarom niet incorrect. Wil met "T" is formeler. Als "je" achter de persoonsvorm staat dan valt de 'T' wel weg. Alleen opletten met "U" achter de persoonsvorm want dan moet de "T" er wel in.

Voorbeelden:
Wil je even komen?
Wilt u even komen?
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Persoonlijk vind ik het belachelijk dat mensen: jij wil niet, hij wil niet, zij wil niet (etc.) schrijven in plaats van: jij wiltniet, hij wilt niet, zij wilt niet. Het is dan misschien niet incorrect, maar het heeft meer met spreektaal te maken. Tegenwoordig wilT iedereen de woorden op dezelfde manier schrijven als hoe zij ze uitspreken.
Castle
11 jaar geleden
Ik kan me er niet druk om maken. Zolang ik weet wat ze bedoelen vind ik het best. Voor mij wordt taal pas belangrijk bij het schrijven van een sollicitatiebrief. Het enigste wat ik pas storend vind is MSN taal. Al die verschillende afkortingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij wilt niet is toch echt fout ytje....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ''hij wilt'' fout is, is zij/het/jij ook fout. Daarbij is het niet fout of goed, het is allebei goed, maar ik vind het persoonlijk niet netjes. Op de site van onzetaal.nl staat dit: ''Overigens vermeldt het Woordenboek der Nederlandsche Taal dat vormen als hij wilt "tamelijk frequent" zijn aangetroffen in de zestiende en de eerste helft van de zeventiende eeuw. In sommige delen van ons taalgebied is hij wilt heel gewoon. Maar alleen de vorm hij wil wordt als standaardtaal gezien.'' Dat het als standaardtaal wordt gezien betekend niet dat het ook gelijk de enige juiste manier is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord
'Jij wil' en 'jij wilt' zijn beide correct. Voor uitleg zie bron 1.
Het is nooit 'hij wilt' of 'zij wilt'. Je hoort dat soms zeggen, ik denk dat degenen die het zo zeggen vermoeden dat dat correct is, omdat je ook zegt 'hij loopt' en 'zij vliegt', maar dat is het dus niet. Zie bron 2.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Behalve als je het andersom zet: Wil jij antwoord hebben? Dan is 'wilt' niet correct, maar alleen bij *u* van toepassing. Wilt u antwoord hebben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de site van onzetaal.nl staat ook dit: ''Overigens vermeldt het Woordenboek der Nederlandsche Taal dat vormen als hij wilt "tamelijk frequent" zijn aangetroffen in de zestiende en de eerste helft van de zeventiende eeuw. In sommige delen van ons taalgebied is hij wilt heel gewoon. Maar alleen de vorm hij wil wordt als standaardtaal gezien.'' Dus ''hij wilt'' is niet per se fout.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt vast, maar onze spellingsregels zijn van recenter datum. Hoe woorden 400 jaar geleden geschreven werden is niet representatief voor hoe de regels nu zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor het antwoord.
Volgens de regels van de taal zou het moeten zijn: jij wilt, hij wilt etc. Maar het werkwoord willen vormt hierop een uitzondering. Het is: jij wil, hij wil etc. Voor de achtergrond en de uitleg verwijs ik je naar de bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord.