Wat is het verschil tussen hbo voltijd en deeltijd? En Hoeveel uur scheelt het per dag

Bij fontys kun je of voltijd of deeltijd hoe zit dit

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.1K

Antwoorden (2)

Hbo voltijd houdt in dat je gewoon een x aantal uur overdag naar school gaat en daarnaast werkt. Deeltijd houdt in dat je 's avonds naar school gaat, vaak 1 of 2 keer in de week, zodat je overdag gewoon kunt werken. Een vriend van mij deed een deeltijd studie en die moest alleen woensdagavond van 6 tot 10 naar school. Iemand die dezelfde studie deed, maar dan voltijd, moest 3-4 dagen naar school (totaal rond 20 uur school).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voltijd is gewoon een studie overdag, meestal vijf dagen per week. Met colleges, praktijkopdrachten, stage, etc.
Deeltijd is een studie met uiteindelijk hetzelfde diploma, maar -zoals het woord al zegt- je doet de studie in deeltijd. Meestal is dat één of twee avonden per week (bijvoorbeeld van 17.00 tot 21.00 uur; dat had ik), of een dag per week. Dat hangt van de studierichting en de hogeschool af. Een deeltijdstudie duurt vaak langer dan de voltijdvariant, omdat je er minder uren per week mee bezig bent. Je moet naast de studie trouwens wel ook praktijk- en/of stageopdrachten doen. Daar moet je dus wel tijd voor vrijmaken.
Een deeltijdstudie wordt meestal gekozen om ernaast te kunnen blijven werken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor studiefinanciering kom je alleen in aanmerking bij een voltijdstudie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar studiefinanciering word toch afgeschaft?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stages bij een deeltijdopleiding zijn afhankelijk van het werk dat je al doet naast je opleiding.