Kan je 2x dezelfde mbo opleiding volgen? kunnen ze me weigeren?

Ik zit in het eerste leerjaar en heb sinds het begin van het schooljaar nu al 2x geswitched van opleiding en ben begonnen met mijn derde. Ik vroeg me af of ik volgend schooljaar me kan aanmelden voor de opleiding die ik al eerder dit jaar heb gevolgd. Kan de opleiding mij weigeren als ik me voor 1 april aanmeld?

een jaar geleden
1.4K
MarBet
een jaar geleden
Ik kan het niet terugvinden in de wetgeving, daarin staat er niets over, behalve als je een negatief bindend studieadvies hebt gehad voor die opleiding, dan kan het niet. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik denk dat je je dus opnieuw kunt inschrijven. De meeste mbo's hebben een voorziening waar je bijvoorbeeld een oriëntatietraject kunt doen om te bepalen welke opleiding bij je past. Ik zou dat gaan doen als ik jou was, niet alleen omdat het jou helpt zicht te krijgen op wat je wilt, maar ook omdat je jouw docenten dan ook beter kunt uitleggen waarom je toch terugkomt en nu wel gemotiveerd bent.

Het beste antwoord

Dat verschilt per opleiding. Sommige opleidingen hanteren toelatingseisen. Dat kan bijvoorbeeld heel simpel het voeren van een motivatiegsprek zijn tot en met toekatingstesten. Het beste kun je informeren bij de opleiding die je nu weer op het oog hebt.

Het is overigens voor jezelf van groot belang dat je je de vraag stelt waarom deze opleiding nu wel de opleiding voor jou zou zijn, die je ook af gaat maken ( en dus ook de vraag weet je beantwoorden).
AlphaLimaSierra
een jaar geleden
MarBet
een jaar geleden
Een school mag niet zomaar toelatingseisen stellen, het is landelijk bepaald welke opleidingen extra eisen mogen stellen naast vooropleidingseisen. Dit zijn bijvoorbeeld opleidingen waar fysieke of mentale gezondheid van belang is voor de uitvoering van het beroep. Andere activiteiten, zoals een motivatiegesprek kunen best verplicht zijn, maar kunnen nooit reden zijn tot weigering, wel voor een dringend advies iets anders te gaan doen.