Hoe komt het dat ik het bij anderen wel makkelijk,maar bij mezelf heel moelijk vind, om verbeterpunten vast te stellen?

Ligt dit aan mij of hebben meer mensen dit? Hoe komt dit precies? Hoe kan je het verbeteren?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (7)

Zelfkritiek is niet eenvoudig, omdat mensen meestal denken, dat zij "het" het beste doen.Als je jezelf gaat afvragen of een ander misschien gelijk heeft, en dat dan toe kunt geven, ben je aardig op weg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de grieken zeiden het : "Gnautei seauton"of Ken jezelf, de basis van alle wijsheid.Je zult eerst een lange weg moeten afleggen van eerst frustratie, dan nederigheid , dan het aanvaarden en dan de zelfkritiek om tenslotte er positief aan te werken .Dat proces noemen we LOUTERING of Katharsis.
Best kom je het te weten door feed-back te vragen over je gedrag, over je uitlatingen en daar iets mee te doen, niet te argumenteren en niet in discussie te gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een verbetering is in de eerste plaats ook een verandering en veranderingen betekenen risico. Je weet van te voren nooit of een verandering goed uitpakt en je ego is conservatief. Het (je ego) heeft je gebracht en beschermd tot waar je nu bent en daar je ego vooral een beschermende functie heeft houdt het niet van risico's.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Naast dat het risico's inhoudt naar jezelf te kijken, ben jij als geen ander in staat jezelf en je gedrag te relativeren: "ik reageer zo omdat..." Omdat je niet in de hersenpan van een ander kan kijken, is het veel makkelijker om de omstandigheden waarom iemand iets doet, in te schatten en te accepteren.
Ik heb gemerkt, dat als ik vraag aan iemand waarom hij/zij bepaald gedrag vertoont en ik een plausibel antwoord krijg, ik veel minder de behoefte heb de ander te "verbeteren".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat je een te groot ego hebt?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
misschien is het makkelijker om uit te gaan van je sterke punten en aan de hand daarvan je verbeterpunten te benoemen. Google eens op "kernkwadranten" van Daniel Ofman. Een goede eigenschap die je te ver doorvoert wordt een valkuil: bv zelfvertrouwen is je goede eigenschap, teveel zelfvertrouwen en je wordt arrogant. Vervolgens kun je benoemen wat je vervelend vindt bij andere mensen (allergie, in dit geval gebrek aan zelfvertrouwen, mensen die heel erg afhankelijk zijn...) Met deze kennis kun je actief aan de slag en rekening houden in je toekomstig gedrag.

Kortom: misschien is het voor jou makkelijker om uit te gaan van je sterke kanten om tot verbeterpunten te komen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hallo Jojio,

Je geeft zelf toe dat je het al moeilijk vindt.
dus het zit wel in je.

Probeer het eens positief te bekijken als jij bij iemand een verbeterpunt vast stelt dan doe je dit toch omdat je het goede met die persoon voor hebt!

Probeer het eens en vraag eens aan iemand om om bij jou een verbeterpunt vast te stellen je zult zien dat het best meevalt.

Veel succes het gaat je lukken.