Wat is de HZC-Lijn?

Voor aardrijkskunde moet ik de HZC-Lijn kennen, (haarlem-zwolle-coevoerden) maar waar staat deze lijn voor? Voor welke grens staat het?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat had iets te maken met de ijstijd Zover kwam het ijs in de ijstijd ongeveer, dat kunnen ze zien door de verschillen in het landschap

Het is de zuidelijke grens van de ijsbedekking tijdens het midden-pleistoceen (781000 tot 126000 jaar geleden). Er was destijds sprake van meerdere ijstijden en tussenliggende interglacialen (warmere periodes tussen ijstijden in). De lijn Haarlem-Zwolle-Coevorden vind je als volgt: neem een kaart van Nederland, kras Flevoland (behalve Urk en Schokland) door en plak de afsluitdijk af. Trek met een lineaal een lijn van Haarlem naar Zwolle en vervolgens naar Coevorden. Tot hier kwam het ijs in het midden-pleistoceen. Opvallend is dat direct ten zuiden van deze lijn veel heuvelruggen met zandgrond liggen zoals de Sallandse heuvelrug, de Utrechtse heuvelrug en de Veluwe. Deze zijn mede gevormd doordat het ijs zand voor zich uitgeschoven heeft over het land. De herkomst van de term HZC-lijn is mij onduidelijk. Het lijkt erop dat deze bedacht is door de samenstellers van Wereldwijs (methode voor Aardrijkskunde), want ik kan de term eigenlijk nergens terug vinden behalve in middelbareschoolliteratuur.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100