Mijn werkgever wilt mij geen verlof geven, wat moet ik doen?

Ik heb 2 weken van tevoren mondeling aan mijn teamleider gevraagd of ik verlof kon krijgen. Hij weigerde, en zei dat dit niet mogelijk was. Ik heb geen formulier ingeleverd, want hij had al nee gezegd anders had ik het diezelfde dag nog gedaan. Dit deed hij omdat anders iedereen verlof zou nemen. Nu twijfel ik over wat ik moet doen. Ik kan die dag gewoon niet werken, en er is niemand anders die voor mij wil/kan invallen. Ik denk aan ontslag nemen, maar is dat een optie? Want ik heb een opzegtermijn van 1 maand en ik moet volgende week die dag al vrij zijn. Ohja het betreft een verlofdagje. alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K
Ritsuka
9 jaar geleden
Ga je ontslag nemen voor 1 dag verlof?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je je teamleider uitgelegd waarom je vrij wil? Heb jezelf al collega's benaderd of ze voor je kunnen werken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het zo belangrijke dag is wist je dat niet van te voor ? Is het een situatie waarop je bijzonder verlof behoord te krijgen ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja het is dan offerfeest. Dat is dan voor mij ongeveer net zo belangrijk als kerst. ik heb mn collegas al benanderd maar niemand van hen wilt invallen. ik ben pas 16 dus 2weken van tevoren was vroeg genoeg volgens myn contract. zyn reden was niet dat ik te laat was, maar dat ik geen verlof kon krijgen omdat niemand anders op die dag zoy willenxwerken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is gewoon een bijbaantje geen vast werk.
paulus811
9 jaar geleden
Offerfeest is geen nationale feestdag, bijzonder verlof of recht erop is er niet. Ik zou het vriendelijk aan de teamleider uitleggen en vragen of er een uitzondering gemaakt kan worden. Met een beetje creativiteit lost de teamleider dit op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, dat hoort bij werken. Af en toe geen vrij kunnen krijgen op een dag die je wel vrij had willen zijn. Overigens wist je al veel langer dan deze 14 dagen wanneer het offerfeest zou zijn dus had je al eerder vrij kunnen vragen (en eigenlijk ook moeten doen als dit zo belangrijk voor je is). Wijze les voor de volgende keer dus. Dus je zult helaas een deel van de dag moeten missen en "gewoon" moeten gaan werken. Ontslag nemen kan door je opzegtermijn niet. Bij eventuele volgende sollicitaties zullen toekomstige werknemers er ook niet op zitten te wachten om jou aan te nemen, wat moet een werkgever met iemand die ontslag neemt als er een keer nee tegen wordt gezegd). Je ziek melden zal op zeker resulteren in het bezoek van een ARBO-arts om te controleren of je echt ziek bent. Als die ziet dat je offerfeest viert dan heb je pas echt een probleem. De arts zal je opleggen dat je direct aan het werk moet en grote kans dat je werkgever daarna een ontslagprocedure in gang zet.
Ritsuka
9 jaar geleden
Is ook niet goed op je CV, als je potentiele volgende werkgever gaat bellen naar je vorige werk om te vragen of je een goede werknemer was
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Offerfeest zie je een jaar tevoren aankomen - zo niet tig jaar. En niet twee weken. Jammer de pammer dus ; volgend jaar ruim tevoren aanvragen.
Overigens geven feestdagen zeker niet per definitie recht op verlof ; ik heb jaren geen vrij kunnen krijgen met OF de kerst OF de oud en nieuw ; dat waren gewoon hoogtijdagen waarop iedereen wel een dagje vrij wil.
Het is lullig dat je nu op je zestiende die les moet leren door een halve feestdag te missen (want ik neem aan dat je niet van 8 tot 23 uur werkt) , maar het kan wel een heel groot deel van je carriere schaden als je nu laat merken dat je lolletjes voor je werk laat gaan.

Antwoorden (3)

Tenzij het een dwingende reden heeft, heb je pech en zal je op een andere dag verlof aan moeten vragen. Twee weken van tevoren is ook erg kort en zal niet als "redelijke termijn" aangemerkt worden.

Als we de reden weten, kunnen we je beter helpen, maar ik zie de situatie voor u somber in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is wel redelijk volgens mijn contract, hij weigerde alleen omdat anders niemand in mijn plek wilr werken..
Als je werkgever de planning al heeft gemaakt kan hij je verlof weigeren. Zeker als niemand anders wil/kan werken. 2 weken is ook wel een relatief korte termijn om dit aan te geven aangezien je dit al langere tijd wist.
Bekijk het ook even door de ogen van je werkgever:
Er moet gewerkt worden, jij staat ingeplant, niemand anders kan. Dus zul je gewoon moeten werken.
Ontslag nemen zal ook geen zin hebben omdat je toch nog een uitwerkperiode van 4 weken. Dan kun je je nog wel ziekmelden maar besef dat je hiermee de deur heel hard dicht gooit en dus nooit verstandig is. Ook al is het een weekendbaantje. + bij deze keuze benadeel je niet alleen je werkgever en jezelf, maar ook al je collega's. Denk dus goed na voor je een keuze maakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn situaties waarin een werkgever verlof niet kan weigeren. Dat betreft bijvoorbeeld belangrijke familiegebeurtenissen zoals overlijden of een huwelijk , maar ook maatregelen voor je gezondheid zoals een ziekenhuisopname of onderzoek.

Vrijwel alle andere situaties betreffen minder dringende zaken, en als je daar dan laat mee komt, de planning is al klaar, het bedrijf onderbezet, als hoe dan ook het bedrijfsbelang prevaleert, hoeft de werkgever je geen verlof te verlenen.

Wil je het er op aan laten komen - want het kan inderdaad ontslag op staande voet betekenen als je niet komt opdagen - dan moet het wel een HEEL dringende reden zijn, en niet gewoon een leuk dagje uit waar je op het laatste moment voor gevraagd bent. De manier waarop je ; het betreft een verlofdagje' schrijft, doet mij eerlijk gezegd denken dat de reden niet echt heel erg dringend is. Je zult dus zelf moeten afwegen of het je eventueel in het ergste geval je baan waard is.