Hoe compenseer je examencijfers?

Wat moet je gemiddeld staan en hoe compenseer je cijfers als je bijvoorbeeld een 4 of 5 hebt?

Toegevoegd na 33 minuten:
Wat moet je gemiddeld staan en hoe compenseer je cijfers als je bijvoorbeeld een 4 of 5 hebt? En bij hoeveel vakken kun je dat dan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

volgens mij als je een 8 hebt en een 5 dan wordt het een 6 en een 7 ?
maar weet niet zeker !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat werkt voor het VMBO anders dan bij de HAVO of VWO

VMBO; gemiddeld tenminste een 5,5 en tevens:
* maximaal één 5, en overige vakken 6 of hoger of
* maximaal één 4, en de overige vakken 6 of hoger,maar tenminste één 7 of hoger of
* twee 5en en de overige vakken 6 of hoger,maar tenminste één 7 of hoger of

HAVO/VWO
Gemiddeld tenminste een 5,5 en en
* maximaal één 5 en de overige vakken 6 of hoger of
* maximaal één 4 (uitgezonderd Nederlands, Engels, Wiskunde A B of C) en de overige vakken tenminste een 6 en het gemiddelde tenminste 6,0 of
* maximaal één 4 en één 5 of twee 5en, overige vakken tenminste 6 en gemiddeld tenminste 6,0 en voor de vakken Nederlands, Engels, Wiskunde maximal één 5 en voor de andere vakken een 6.

Hoe het precies werkt kan je terugvinden in het eindexamenbesluit (Hoofdstuk 5,Artikel 49)

http://wetten.overheid.nl/BWBR0004593/geldigheidsdatum_06-11-2012#HoofdstukV
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je onvoldoendes worden gecompenseerd als je daar een hoog cijfer tegenover hebt staan. Je mag maximaal drie onvoldoendepunten hebben om te slagen, mits je gemiddeld een 6 blijft staan. Dus als jij vijf zessen hebt, een 5 en een 7, sta je nog steeds gemiddeld een zes. een 4 compenseer je als je daartegenover een 8 hebt.

Kijk voor de verdere exameneisen bij de bron
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op mijn school was het zo (havo) dat je met 3 vijven nog zou slagen, mits je daar genoeg voldoende punten tegenover had staan.. dus als jij havo doet, 7 vakken, 3 vijven, 3 zevens en 1 zes, zou jij technisch gezien slagen, omdat je dan gemiddeld een 6 staat. Maar je moet wel zorgen dat je gemiddelde eindscores, dus wat je haalt voor je examens ook gemiddeld 5,5 is, anders slaag je alsnog niet.
Maar vraag het op school nog even na, aan je mentor ofzo die kan het je beter vertellen dan ik, ik zit niet meer op de middelbare en weet niet welke regels jouw school heeft. succes dit jaar :)