Mag een school je verplichten om een identiteitskaart naar een pretpark mee te nemen?

Toegevoegd na 23 seconden:
Of een andere uitje...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf 14 ja. Verplicht school niet, maar de wet. School herinnert. Wat is het probleem?

Antwoorden (7)

Ja, je moet je toch altijd al kunnen identificeren dus dat zal geen probleem zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de wet moet je altijd een geldig ID bewijs bij je hebben, dus mag de school je daar idd op attenderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je ouder dan 14 bent ja. omdat je vanaf die leeftijd altijd je id bij je moet hebben. en het lijkt me ook logies dat je hem bij je moet hebben. als school een lijst heeft met namen die naar binnen mogen en het personeel van het pretpark twijfelt of jij wel bij die school hoort kan je het laten zien dat je bij dieschool hoort.. ( denk ik.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat mag hoor ik denk zelfs dat dit wel verplicht is hoor
12 jaar geleden
is heel logisch als je 14 jaar of ouder bent moet je dat zelf bij je hebben
12 jaar geleden
Ja dat kunnen ze maar een school kan ook van iedere leerling een kopie meenemen dat is dan ook geldig.
Tenminste zo doen ze dat hier op school zodat de kinderen niet zelf met een id rond hoeven te lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe kan de school je niet verplichten de wet te handhaven. In het pretpark zul je weinig risico lopen gecontroleerd te worden. Sowieso loop je erg weinig risico om gecontroleerd te worden, omdat er normaliter een aanleiding moet zijn om je om je identiteitsbewijs te vragen.

Heb je je identiteitsbewijs niet bij je en word je gecontroleerd, dan riskeer je een boete van 25 euro (14 tot 16 jaar) of 50 euro. Daar heeft de school op zich geen bemoeienis mee.

Vanuit de school kan ik me wel voorstellen dat ze willen dat je je identiteitsbewijs mee moet nemen. Je kunt aangeven dat je om bepaalde redenen dat niet zal doen. De school bepaalt echter de regels wat je wel en niet mee mag of moet nemen op een schoolreisje, bijvoorbeeld dat je verplicht bent een rugzak mee te nemen en dat het niet toegestaan is frisdrank mee te nemen. Dat kan.

Het antwoord is dus dubbel. Het ligt eraan wat de school zegt waarom ze het doen. Is het om de wet te handhaven, dan nee, dat kan de school niet verplichten.