Fijn dat er nog mensen zijn die de fouten opmerken. Mij vallen ze ook altijd direct op en dat zorgt ervoor dat ik vaak afhaak om op de betreffende website nooit meer terug te komen. Wat dat betreft vind ik dat ik het al lang volhoud hier.
De fouten met D of T worden vaak gemaakt doordat men niet het verschil ziet tussen "het gebeurt heel vaak" en "het is heel vaak gebeurd". De verwarring tussen deze twee werkwoordvormen doet zich vooral voor bij werkwoorden die met ge-, be-, her-, ver- beginnen, omdat het voltooid deelwoord geen extra voorvoegsel krijgt.
Als het voltooid deelwoord volgens de "kofschip"-regel een D krijgt, treedt bij dergelijke werkwoorden de verwarring op:
- gebeuren: het gebeurt, het is gebeurd
- betekenen: het betekent, het heeft betekend
- herkennen: hij herkent, hij wordt herkend
- verhuizen: hij verhuist, hij is verhuisd).
Wie de regels lastig vindt en overtreedt, maakt het voor anderen weer lastig. Iemand die er namelijk gevoelig voor is, wordt op het verkeerde been gezet. Bij "hij verhuisd" ga ik zoeken naar het ontbrekende woordje "is". Nog vervelender wordt het als men in krantenkoppenstijl schrijft en woorden weglaat. De tekst "Verhuist naar nummer 12" doet vermoeden dat de verhuizing aan de gang is, terwijl "Verhuisd naar nummer 12" betekent dat de verhuizing al achter de rug is.
Een automatische spellingchecker helpt hier niet, omdat beide schrijfwijzen bestaan met verschillende betekenis. Daarom blijven zelfs in automatisch gecontroleerde teksten deze fouten staan.