Waarom is de meest gemaakte fout in de Nederlandse taal de d / t / dt fout? Ook bij Goeie Vraag wemelt het van deze fouten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dt-fouten zijn gewoon onvermijdelijk “Dit ligt aan de werking van ons geheugen”, zegt professor Dominiek Sandra van de Universiteit Antwerpen. We hebben allemaal een gigantisch wordgeheugen, waarin we voortdurend en on-bewust alle woorden opslaan die we onder ogen krijgen, dus ook alle mogelijke werkwoordvormen. Nu komt de ene woordvorm in het Nederlands veel vaker voor dan de andere en precies dat beïnvloedt ons woordgeheugen. Bij vormen met eenzelfde uitspraak zijn we dus geneigd om de frequentste vorm op te schrijven, het is haast een reflex. De invloed van ons geheugen is heel sterk. Bijkomende experimenten met werkwoorden in de gebiedende wijs tonen dit aan. In zulke zinnen komt geen onderwerp voor. Hierdoor kan je bij de keuze voor t, d of dt nog gemakkelijker misleid worden door het vaak voorkomen van de ene of de andere vorm. Ons woordgeheugen is niet enkel gevoelig voor de frequentie van woorden maar ook voor de frequentie van groepjes van letters. Bij verleden tijden waarvan de uitspraak eindigt op de letters ste of chte zou er een competitie kunnen ontstaan tussen twee lettergroepjes: ste en stte (vergelijk waste en tastte) of chte en chtte (vergelijk lachte en wachtte). Het lettergroepje ste komt vaak voor terwijl chte slechts in een handvol werkwoorden voorkomt. In de verleden tijd zou die competitie meer fouten als taste moeten veroorzaken dan fouten als trachte Lees link !!!!

Zouden de meeste mensen dit gewoon niet op "gevoel "schrijven? Ik denk, als je bezig bent met een epistel dat het vaak te veel moeite is om iedere keer terug te denken aan de grammatica. En is het onderwijs hieraan misschien mede schuldig? Groeten.

volgens deze link ligt het aan dat mensen niet na lezen wat ze geschreven hebben maar ik denk dat het ook vaak is dat je het gewoon niet weet bij mij in ieder geval wel dus voor mij en mensen die het ook niet altijd weten kijk naar deze link

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100