wie heeft een goede tip om een structureel te laat komende leerling van 9 jaar te motiveren om wel op tijd te komen? Zonder gemopper en straf.

Gesprek met ouders helpt onvoldoende.

11 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ontzettend sneu dit... Gaat het kind ook structureel te laat naar bed? Bij mijn dochter zat vroeger ook een kind in de klas, van wie de ouders 's morgens niet eens op stonden om voor de kids, het ontbijt e.d. te zorgen. Anderen hadden geen vast bedtijd, en mochten zelf kijken wanneer ze slaap kregen. Overdag op school dus... Hier doe je als leerkracht erg weinig tegen, tenzij via de schoolleiding, de schoolarts o.i.d.
pinnetje
11 jaar geleden
raakvlakken met jouw verhaal...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeveel gesprekken heb je al met de ouders gehad? Misschien is de boodschap niet echt aangekomen bij hen, en denken ze dat het nu wel weer goed gaat.
Misschien is ze wéér oproepen voor een gesprek, eventueel met de directeur oid. een optie, om het beter tot hen door te laten dringen dat zíj er wat aan moeten doen (want het gaat om een 9-jarig kind, het is op die leeftijd meer hun verantwoordelijkheid dan de verantwoordelijkheid van het kind zelf).

Het beste antwoord

Dat is lastig.
Op deze leeftijd zijn de ouders verantwoordelijk voor dat soort dingen, maar als de ouders die verantwoordelijkheid niet nemen, moet het kind leren dat zelf te doen.
Je kunt daar misschien wel iets mee. Een gesprek met het kind is belangrijk, waarbij je daar duidelijk over bent. Hij is zelf verantwoordelijk. Je zou hem een extra verantwoordelijkheid binnen de klas kunnen geven. Bijvoorbeeld. "als jij laat zien dat je op tijd kunt komen, dan kun je ook voor mij ... het buitenspeelgoed mee naar buiten nemen.... voor de planten zorgen... zorgen dat elke dag de lampen aangaan als we binnenkomen en je doet ze weer uit als we naar buiten gaan.... de deur open doen als er geklopt wordt... de bal halen als die over het hek is gegaan...." Nou ja, noem maar op. Een kleine verantwoordelijkheid die speciaal voor dit kind is, maar alleen als die op tijd komt. En anders doe je het zelf, zonder gemopper, geen ander kind laten doen. Het kind moet hierbij het gevoel hebben dat jij het hem toevertrouwt, en dat hij jou daar een plezier mee doet.

Een kind dat weinig hulp van thuis meekrijgt, zal voor zichzelf moeten leren zorgen, hoe moeilijk dat soms ook is.

En verder, over straffen... Soms moet je het niet zien als straffen, maar als ondervinden van de gevolgen. Als jij niet op tijd komt, kun je dus ook niet...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
pinnetje
11 jaar geleden
hier kan ik wel iets mee denk ik. Dank!
pinnetje
11 jaar geleden
Leuk idee, het goede wat ik wil zien belonen met een klein klusje en anders neutraal blijven. Dank!

Andere antwoorden (5)

Begin de ochtend met iets wat alle kinderen leuk vinden, knutselen, gym, computeren of tv kijken.

Toegevoegd na 14 minuten:
Je kunt hem of haar natuurlijk ook persoonlijk op gaan halen, bel de leerling uit zijn bed, zodat je niet voor niets komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja want tv kijken doet ie waarschijnlijk nog niet genoeg ...
pinnetje
11 jaar geleden
we beginnen met iets héél leuks! Daar zit het niet in.
Een goed gesprek met de leerling waarin misschien naar voren komt waarom hij te laat komt.
Beloning bij het op tijd komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
pinnetje
11 jaar geleden
Reden: startproblemen.
Belonen? niet zo eerlijk tegenover de rest die wel op tijd is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag niet straffen en mopperen, dan blijft er weinig anders over dan belonen. Lijkt mij niet oneerlijk, kinderen worden individueel behandeld mag ik hopen. Pietje heeft extra compliment nodig als hij zijn huiswerk af heeft en Kees als hij op tijd is. Belonen heeft niet altijd met iets materieels te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als dit kind structureel te laat komt dan heeft mopperen en straffen niet zoveel zin meer denk ik maar wat wel dan ?
positieve aandacht, komt het kind op tijd dan kan je altijd wel even naar hem toegaan om te zeggen dat je het heel erg fijn vind dat hij op tijd is...he klas vinden jullie dat ook en wellicht roepen ze dan allemaal in koor ...ja wij ook . Wat ook nog een mogelijkheid is het in de klas voorleggen of er kinderen zijn die een tip hebben voor het kind waardoor hij optijd kan komen zo onstaat er een levendige discussie en voelt het kind zich wellicht gesteund met deze positieve aandacht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het goede gesprek blijft staan als oplossing ook al is de reden bekent. Leg uit waarom op tijd komen belangrijk is nú en later. Neem bv als voorbeeld een brandweerman die te laat op zijn werk komt, waardoor hij niet op tijd is om de brand te blussen, zoek iets wat padt bij de belevingswereld van het kind.
Lastig, maar ik zou de hele klas met iets belonen als Pietje op tijd komt. Misschien willen ze hem dan wel ophalen van huis om hem te stimuleren.
Natuurlijk ga je de klas niet straffen als hij te laat is maar een klein spelletje later op de dag met de hele klas moet kunnen.

Wat je ook kunt doen is het algemeen aankaarten met z'n allen in de klas. Jongens, Pietje is altijd te laat, wie heeft ideeën om hem op tijd te laten komen?

Toegevoegd na 34 minuten:
Wat het grootste probleem waarschijnlijk is zijn ongeïnteresseerde ouders. Je kunt een kind het niet te moeilijk maken als de ouders het kind niet helpen. Het kind is ook nog te jong om te wijzen om de eigen verantwoordelijkheden, zeker in vergelijking met later als het werk heeft. Dat kan prima op het VO.

Als het echt niet werkt zou ik er nu niets aan doen. Praat met het kind, probeer over de problemen die het heeft thuis te praten en reik hem tips aan om wel zelf op tijd te komen maar als het echt aan de ouders ligt zou ik toch niet gaan belonen met de klas. Probeer een goede band op te bouwen en stimuleer hem met goede gesprekken om toch steeds iets eerder te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan een andere ouder misschien het kind thuis ophalen, wanneer zij/hij haar/zijn eigen kind(eren) naar school brengt? Dat zou een oplossing kunnen zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het kind kan ook met andere kinderen afspreken altijd samen naar school te gaan, zodat hij/zij wel op tijd móet zijn.
Antoni
11 jaar geleden
pinnetje
11 jaar geleden
Dat is geen optie. Geen van de ouders/kinderen woont dichtbij.
Het beste is om blijk te geven van waardering als hij of zij het wél goed doet. Mocht dit niet helpen is de beste aanpak een teleurstelling te laten zien in het kind. Niet boos zijn, maar aanspraak maken op schuldgevoel. Dat is bij ieder kind anders, zoek het punt, ieder mens heeft er minstens één.