Wat zijn de voorwaarden voor een officieel Nederlands woord?

Verschillende 'leenwoorden' kunnen uiteindelijk officieel onderdeel worden van de Nederlandse taal, maar welke voorwaarden zitten hieraan vast?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Eigenlijk dezelfde voorwaarden als aan elk ander nieuw Nederlands woord. Om te worden opgenomen in het woordenboek 'Van Dale' gelden onderstaande criteria (deze gelden dus ook voor leenwoorden die onderdeel worden van de Nederlandse taal):

"Een woord wordt opgenomen in de Grote of Dikke Van Dale als de redactie dat woord gedurende langere tijd (ongeveer drie jaar) regelmatig aantreft in het (schriftelijk) algemeen taalgebruik. Daarvoor doorzoekt de redactie voornamelijk digitale teksten (kranten, tijdschriften, boeken, internet). Deze teksten moeten bedoeld zijn voor een ruimer publiek en ze moeten gemakkelijk toegankelijk zijn voor veel mensen. Dat betekent dat woorden die alleen gebruikt worden in een bepaald vakgebied, in bepaalde kringen of in een bepaalde regio, niet worden opgenomen. Dus als een woord bijvoorbeeld alleen gebruikt wordt door een bepaalde beroepsgroep of alleen bij een bepaalde sportclub of alleen in een klein deel van Nederland of België, dan komt het woord niet in de Dikke Van Dale. Het woord moet algemeen bekend zijn, het moet ingeburgerd zijn. Voor nieuwe uitdrukkingen geldt hetzelfde."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat drie jaar is wel vreemd gezien het feit dat de volgende woorden in de nieuwe van Dale komen: - grexit: een vertrek van Griekenland uit de euro
- big bazooka: een drastische economische maatregel (zoals premier Rutte hier ook gebruikte)
- bangalijst: lijst met namen van meisjes die makkelijk zijn te porren voor seks http://nos.nl/op3/artikel/429929-grexit-big-bazooka-en-bangalijst-nieuwe-van-dalewoorden.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor Pelle, dat is niet vreemd. De woorden die je noemt komen in de elektronische versie van de Van Dale terecht. Deze wordt nu per kwartaal bijgewerkt. In jouw bron wordt afgesloten met de zin: "Een woord komt volgens Van Dale in het woordenboek als het gedurende ongeveer drie jaar veel voorkomt in het gewone taalgebruik." De drie jaar voor het gedrukte woordenboek klopt dus nog steeds.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn bron is 3 dagen oud. Daarin staat dat ze vanaf 17 oktober dit jaar per kwartaal gaan bijwerken, tot dat moment werkten ze de elektronische versie maar eens per jaar bij. Inmiddels wordt hij dus wel elk kwartaal bijgewerkt.