Hoe kan het dat mijn broertje volgend jaar naar het vmbo gaat terwijl ik gymnasium doe?

We zijn broer en zus, hebben dezelfde ouders en toch zit er zo een groot verschil tussen, hoe kan dat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Iedereen is verschillend. En in het geval van broers en zussen KAN hety zo zijn jullie qua genen NIETS gemeenschappelijk hebben. Maar zel;fs met dezelfde hersencapaciteit kan het zo zijn dat je ze verschillend gebruikt, verschillende interesses hebt.

Omdat je allemaal anders bent, misschien is je broer even slim als jij, maar heeft hij andere interesses, of ben jij even slim als je broer, maar heb je meer doorzettingsvermogen. Maar zo kan in een gezin ook de een muzikaal zijn en de ander komt niet verder dan "jan daar ligt een kip in het water"op de piano of blokfluit. Zolang je elkaar waardeert om wat ze zijn, is het allemaal goed zoals het is

Het is je broer en niet een kopie van jou. Jullie zijn twee verschillende personen. Dat jullie dezelfde ouders hebben, zegt niet zoveel, behalve dat jullie broer en zus zijn, maar het zegt niets over jullie als persoon. Jij en je broer hebben waarschijnlijk ook andere interesses en hobby's. En als jullie sporten dan misschien wel iedereen een ander sport. Ook van invloed kan zijn dat jij misschien leren leuk vind en je broer minder, zodat hij misschien minder zijn best doet. Of jij kan beter leren omdat je slimmer bent. Er is heel veel van invloed waarom broers en zussen verschillend zijn, ook al hebben ze dezelfde ouders.

Bronnen:
http://www.goedgevoel.be/gg/nl/577/Lichaam...

Ik collega van mij was evenals ik ir. Zijn weg naar de universiteit liep via (vroeger) de ambachtsschool, tussenopleioding en HTS. Dus dat VMBO wil niet altijd iets zeggen.

Binnen een gezin kunnen kinderen heel verschillende intelligenties hebben. Jouw broertje heeft vast ook wel z'n talenten, maar hij is misschien meer praktisch ingesteld, of heel lenig, of sociaal, of handig, of goed in verhalen verzinnen, of... Het kan ook zijn dat je broer een 'laatbloeier' is en nu nog heel speels is. Dat haalt hij dan later wel in.

Zelfs tussen een 'tweeling' kan verschil zitten. Zo kan de ene helft op zijn slofjes, zonder veel te leren allemaal negens en tienen halen. De andere moet misschien zichzelf helemaal uit de naad werken voor een 5 of 6. Maar dit wil niet zeggen dat die 9 of 10 meer waard is, de ander heeft er veel meer voor moeten doen, krijgt hierdoor misschien wel veel meer doorzettingsvermogen. Deze verschillen kunnen nog groter zijn. Maar daarom is het ene kindje niks meer of minder waard in mijn ogen: Ze zijn beide mens, uniek in zijn persoon.

Behalve wat er allemaal al gezegd is in het bovenstaande i.v.m, verschillende ideeën, genen, interesses, karakter, kan ook de plaats in de de kinderrij een rol spelen. Sommige broers of zusters willen juist wel of niet op hun oudere zus/broer lijken. Mijnheer Jung heeft daar in zijn tijd hele boekwerken over vol geschreven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100