Hoe kan het dat mijn broertje volgend jaar naar het vmbo gaat terwijl ik gymnasium doe?

We zijn broer en zus, hebben dezelfde ouders en toch zit er zo een groot verschil tussen, hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien ga jij ook ooit een overstap maken, je weet maar nooit ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je dat ik terug ga naar het vmbo? Je hebt idd gelijk, het kan altijd gebeuren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een TVWO'er, een VWO'er en een VMBO'er.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je dezelfde ouders hebt, en bloedverwanten bent van elkaar, betekent niet dat je hetzelfde IQ hebt. Dan zouden er in gezonde hogere IQ gezinnen dus nooit syndroom van Down voorkomen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meet jij het verschil tussen je zelf en jouw broertje in schoolprestaties?? hmm, bedenkelijk waarschijnlijk hebben jullie meer overeenkomsten dan verschillen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jopie752, nee dat doe ik zeker niet. Dat blijkt toch ook niet uit de vraag? Ik vroeg me alleen of hoe het kon!

Antwoorden (7)

Iedereen is verschillend. En in het geval van broers en zussen KAN hety zo zijn jullie qua genen NIETS gemeenschappelijk hebben. Maar zel;fs met dezelfde hersencapaciteit kan het zo zijn dat je ze verschillend gebruikt, verschillende interesses hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je allemaal anders bent, misschien is je broer even slim als jij, maar heeft hij andere interesses, of ben jij even slim als je broer, maar heb je meer doorzettingsvermogen.
Maar zo kan in een gezin ook de een muzikaal zijn en de ander komt niet verder dan "jan daar ligt een kip in het water"op de piano of blokfluit.
Zolang je elkaar waardeert om wat ze zijn, is het allemaal goed zoals het is
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja klopt we hebben beide andere interesses, en hij is idd heel muziekaal en ik totaal niet!
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!!
Het is je broer en niet een kopie van jou. Jullie zijn twee verschillende personen. Dat jullie dezelfde ouders hebben, zegt niet zoveel, behalve dat jullie broer en zus zijn, maar het zegt niets over jullie als persoon. Jij en je broer hebben waarschijnlijk ook andere interesses en hobby's. En als jullie sporten dan misschien wel iedereen een ander sport.

Ook van invloed kan zijn dat jij misschien leren leuk vind en je broer minder, zodat hij misschien minder zijn best doet. Of jij kan beter leren omdat je slimmer bent.

Er is heel veel van invloed waarom broers en zussen verschillend zijn, ook al hebben ze dezelfde ouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje voor je goede uitgebreide antwoord!
Ik collega van mij was evenals ik ir. Zijn weg naar de universiteit liep via (vroeger) de ambachtsschool, tussenopleioding en HTS. Dus dat VMBO wil niet altijd iets zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg toch ook niet dat ik iets tegen het vmbo heb, of dat ik het niet goed vind? Sorry als je het zo hebt opgevat maar dat bedoelde ik er echt niet mee!
Binnen een gezin kunnen kinderen heel verschillende intelligenties hebben. Jouw broertje heeft vast ook wel z'n talenten, maar hij is misschien meer praktisch ingesteld, of heel lenig, of sociaal, of handig, of goed in verhalen verzinnen, of... Het kan ook zijn dat je broer een 'laatbloeier' is en nu nog heel speels is. Dat haalt hij dan later wel in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje!
Zelfs tussen een 'tweeling' kan verschil zitten.
Zo kan de ene helft op zijn slofjes, zonder veel te leren allemaal negens en tienen halen.
De andere moet misschien zichzelf helemaal uit de naad werken voor een 5 of 6.
Maar dit wil niet zeggen dat die 9 of 10 meer waard is, de ander heeft er veel meer voor moeten doen, krijgt hierdoor misschien wel veel meer doorzettingsvermogen.

Deze verschillen kunnen nog groter zijn.
Maar daarom is het ene kindje niks meer of minder waard in mijn ogen: Ze zijn beide mens, uniek in zijn persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve wat er allemaal al gezegd is in het bovenstaande i.v.m, verschillende ideeën, genen, interesses, karakter, kan ook de plaats in de de kinderrij een rol spelen. Sommige broers of zusters willen juist wel of niet op hun oudere zus/broer lijken. Mijnheer Jung heeft daar in zijn tijd hele boekwerken over vol geschreven.