Mijn school verplicht me een matlablicentie te betalen. Kan dit? Ze beweren dat ik matlab niet mag gebruiken op de school zelf als ik niet mee betaal.

Toegevoegd na 23 minuten:
Edit: het gaat hier over hoger onderwijs

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Er van uitgaande dat jij op een reguliere voortgezet onderwijs school zit kan ik je melden dat de school jou verplicht is je de leermiddelen te verschaffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is hoger onderwijs, ik zal het ook in de vraag zetten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan ben ik bang dat jij inderdaad voor de kosten opdraait.
Je zou het ministerie van onderwijd de vraag voor kunnen leggen.
Maar aangezien het hier over hoger onderwijs gaat hoeft de school dat niet te doen.

Je mag ook zelf een eigen matlablicentie regelen op je laptop of iets dergelijks. De school moet veel geld betalen aan Mathworks voor het gebruik van Matlab en wil hiervoor een bijdrage van de studenten, vooral omdat het gros van de studenten deze software niet zal gebruiken.

Drie oplossingen: 1. Gewoon betalen. Matlab is een erg uitgebreid en functioneel programma. Het werkt prettig. De ontwikkeling ervan kost heel veel geld en het is dus logisch dat je daarvoor betaalt.

2. Laptopje regelen en zelf legaal of illegaal matlab erop donderen. Legaal is duurder dan de bijdrage die school vraagt en de kosten voor de laptop komen er nog bovenop. Illegaal mag niet en is respectloos jegens de ontwikkelaar.

3. Octave of Numpy gebruiken. Gratis te downloaden en redelijk compatible met Matlab. Echter, veel ingebouwde functies van Matlab zijn nog niet overgezet naar deze pakketten en zul je dus zelf moeten implementeren. Hangt een beetje van je opleiding af, maar zeker op het HBO worden deze ingebouwde functies veel gebruikt om het uitleggen ervan (dat nog wel eens wiskundig wil zijn) te omzeilen.