welk salaris kan je gemiddeld verwachten als je bepaalde studies hebt afgerond?

wat kan je verwachten als je:
mbo hebt afgerond?
hbo hebt afgerond?
universiteit hebt afgerond?

ik snap ook wel dat er niet echt een bepaalde richtlijn is of een vaste waarde voor een salaris maar ik zou graag de gemiddelden willen weten of welke het meest voorkomen na deze studies.

b.v.d.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

In de periode 2007-2009 verdienden mbo'ers gemiddeld 25000 euro per jaar. HBO'ers 36000 en WO'ers 50000 euro. Het inkomen is ook afhankelijk van de leeftijd. In de eerste jaren na de studie wordt er een stuk minder verdiend dan rond je 35e/40e.

Let op: dit is een verzamelinkomen. Wie puur naar het loonstrookje kijkt, komt op minder grote inkomensverschillen uit. Onder het verzamelinkomen vallen namelijk ook nog andere zaken zoals rendement op spaargeld of beleggingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het even uitgesplitst in bèta en niet-bèta want dat maakt al heel wat uit. Dat staat nog los van vrouwen/mannen en andere factoren.

Bruto uurloon voor Mbo
bètaopleiding 16,2
niet-bètaopleiding 15,5

Bruto uurloon voor Hbo
bètaopleiding 19,7 23,4
niet-bètaopleiding 19,6 23,3

Bruto uurloon voor Wo
bètaopleiding 23,4
niet-bètaopleiding 23,3

Bron: SEO Economisch Onderzoek (2010), gebaseerd op Loonwijzer (2009-2010) met correctie voor verschil in achtergrondkenmerken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is startsalaris neem ik aan? Anders vind ik het wel wat laag...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is gecorrigeerd voor heel veel factoren: geslacht hebben van kinderen regio
etniciteit hebben van partner werkervaring
leeftijd type contract voltijd /deeltijd
beroeps- t.o.v. opleidingsniveau bedrijfsgrootte om zo duidelijk het verschil tussen bèta en niet bèta aan te geven. Dus niet noodzakelijkerwijs een startsalaris.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder vind ik 16 euro voor een startende mbo'er (let op die zijn vaak nog niet eens 23) enorm hoog! Het minimumloon voor iemand van 23 en ouder ligt ergens onder de 9,5 euro.
MBO, HBO en WO zijn geen studies maar niveaus.
Bedragen zijn al door verschillende vragen beantwoorders genoemd, daarom wat algemene aanvullingen:

- niet het niveau waarop een studie gevolgd is bepaalt het salaris dat je gaat verdienen, maar het niveau van het werk dat je gaat doen. Een ingenieur die fulltime gaat werken bij een koeriersbedrijf, krijgt niet het salaris van een ingenieur.

- Uiteraard spelen bij de bepaling van de hoogte van het salaris ook leeftijd en dienstjaren een rol. Verder is er de invloed van vraag en aanbod: als het aanbod van mensen met bepaalde kennis en ervaring laag is en de vraag is hoog, kan het salaris flink stijgen. Daarvan hebben jarenlang bijv. IT'ers geprofiteerd.

- Gemiddelden zijn bedrieglijk. Als iemand met een commerciële HBO-opleiding in de verkoop terecht komt, verdient hij een salaris dat veel hoger ligt dan (ik noem maar) dat van een beginnende verpleegkundige. (Schijnbaar houd je "verkoopmensen" ook niet gemotiveerd zonder bonus, laptop, mobiele telefoon en declarable etentjes.)
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is nog een reden dat gemiddelden niet gebruikt mogen worden voor salarissen. Salarissen zijn niet normaal verdeeld, het gemiddelde heeft dus geen voorspellende waarde.